Kutte ned på alkoholbruk hvordan skal det hjelpe?

Min x har i over 7 år holdt på med både hasj og alkohol, han var voldelig men jeg har kommet meg vekk fra han. Problemet er at vi har barn sammen  som han nå bare skal få se under tilsyn noen ganger i året.
Det jeg lurer på er at han måtte bruke hasj dalig, og hadde han ikke det drakk han i stedet. Han kunne lett drikke 10 øl hver gang, og helst hver dag. Han sier selv nå at han ikke har et alkohol problem, og skal gå til samtaler for å kutte ned på alkohol inntaket? Men er dette et tilbud eller i hele tatt ett behandlings opplegg? Hvordan skal det fungere at han bare skal drikke si 2 øl da i stedet for 10? Hvordan skal dette fungere i praksis?

Kvinne, 28 år fra Buskerud
Professor i psykologi, Fanny Duckert, som har forsket på og behandlet alkoholbruk i 25 år er av de få som mener man kan behandle sitt alkoholmissbruk ved å drikke mindre. Mens majoriteten av fagpersonene innen behandling av rusmisbruk er av en annen opfatning, d.v.s å ta avstand fra alkohol hvis man er alkoholiker. Men en ting er alle enig om, det er at all form for rusproblem og behandling stort sett er individuel fra person til person.
Når det gjelder ulike typer alkoholproblem og årsaker til hvorfor man har et slikt problem og hvordan det alkoholproblemet har artet seg er altså personavhengig. Når det gjelder ditt spørsmål om hvordan besøkstiden skal fungere i praksis er det vanskelig for alle som ikke kjenner dere å gi noe entydig svar på dette spørsmålet. De fleste ville nok være av den opfatningen at du burde gjøre det som et abselutt krav at din x skal være edru når han treffer sitt barn. Det ville jo også være i hans interesse at han beviser at han kan opptre som en trygg og god farsfigur, dette med tanke på videre sammarbeid med deg og den delen av barneoppdragelsen som din x ønsker å involvere seg i.
Det er fullt mulig at din X har fått hjelp i forhold til sitt problem, og at han pr. i dag klarer å drikke kontrollert. Det kan være at han går i samtaleterapi på en ruspoliklinikk. Men det kan også være at det ikke stemmer. Den beste måten å finne ut om dette stemmer på er å gi det tid, å se hva som skjer. Her er noen nettsteder som kan gi deg litt råd om problemstillingen du tar opp
> Les mer om alkoholproblem
> Alkoholisme og behandling
> Familievernkontoret
Når det gjelder deres felles barn, skriver du at besøket gjøres under tilsyn, det vil da blitt gjort vurderinger om hans tilstand, dvs om han er ruset eller ikke når han møter opp. Og hvem er det som skal utføre dette tilsynet? Er det barnevernstjenesten som har besluttet dette ? Og hvem er tilstede under samværet? Er dette er en privat avtale mellom dere ? Dersom du er usikker på hvordan dette skal fungere, kan du ta dette opp med barnevernstjenesten i kommunen der dere bor, og evt. be om bistand under samværet.
Du er velkommen til å ringe rustelefonen hvis du har flere spørsmål om temaet, eller om noe i vårt svar til deg er uklart