Kan cannabis gi depresjon i ettertid?

cannabisHei! Jeg røyker sjeldent cannabis/hasj. Det vil si maks mellom to og fire enkelttilfeller i året. Men i sommer røyket jeg mer enn vanlig, ca hver dag i en to ukers periode, og noen andre enkelttilfeller.
Har nå ikke røyket på ca 3 måneder. Men har helt siden i sommer opplevd panikkangst til tider, og generelt vært stressa og urolig nesten hele tiden. Nå den siste måneden har jeg slitt med depresjon, og vært veldig langt nede til tider. Kan dette skyldes cannabisbruk, selv så lenge som 3 måneder etter? Og hvor lang tid pleier det å ta før slike bivirkninger gir seg? Om dette er tilfelle er jeg 100% ferdig med cannabis/hasj for alltid.

Mann, 23 år fra Akershus
Normalt sett er ikke dette vanlige bivirkninger så lang tid i etterkant. Samtidig kan cannabis bruket være en medvirkende årsak til at du har det slik du har det nå. Grunnen til det er at cannabis er et dempende og hallusinogent stoff som påvirker den psykiske tilstanden når man ruser seg, samt en stund i etterkant. Les mer om kortids- og langtidsvirkninger HER.
Vil også anbefale deg å lese hasjguiden, en guide for deg som vil slutte med hasj. Der kan du lese noe om bivirkninger man kan få i etterkant.