Jeg liker å drikke

vinflaske og -glassJeg liker å drikke, alene og sammen med andre. Jeg blir glad og føler jeg tenker klarere og blir mer kreativ. Jeg blir irritert om andre velger å ikke drikke i sosiale sammenkomster. Jeg drikker ofte mer enn de jeg er sammen med. Jeg gjemmer noe av alkoholinntaket ovenfor andre. Jeg blir ofte fullere en andre jeg er sammen med. Jeg er fyllesyk på jobb flere ganger i måneden. Jeg drikker flere dager i uka. Dette har jeg gjort i flere år. Min far har hatt alkoholproblemer. Men det er ikke problem lenger. Ingen har kommentert dette direkte til meg, men jeg aner at dette blir snakket om. Jeg har det fint i livet, gode venner og familie, trives på jobben. Har ikke kjæreste eller barn. Jeg forstår dette ikke er en livsstil jeg kan fortsette med, men jeg føler ofte at vinglasset som venter hjemme på kvelden er det jeg gleder meg til hele dagen. Finnes det noen gode råd for hvordan jeg skal gå løs for å endre denne vanen og holdningen til alkohol. Jeg er bekymret for meg selv.

Kvinne, 32 år fra Oslo
Det høres ut som du har et visst alkoholproblem. Det finnes ingen trylleformularer for å begrense drikkinga, men her kommer noen råd som kanskje kan være nyttige.
1. Planlegg før du skal ut og drikke. Tenk gjennom hvor mye du vil drikke og hva du vil drikke, og forsøk å hold deg til det. Du sier jo at dette er vanskelig, kanskje du skal si det til noen som er der, så de kan hjelpe deg?
2. Dropp brennevin hvis du bruker det. Gå i alle fall inn for lavest mulig alkoholprossent.
3. Når du er ute og drikker kan du ta en enhet vann eller kaffe mellom hver enhet alkohol, da blir du ikke så fort full.
4. Spis godt før du begynner å drikke, og spis i løpet av kvelden, også før du legger deg.
5. Vær oppmerksom! Tenk gjennom og kjenn etter hva som er fordelene med å drikke mindre de gangene du evt får til det.
6.Tenk gjennom hvilke situasjoner som gjør at du drikker for mye: er det spesielle steder? Er det sammen spesielle fok? Er det på spesielle dager? Når du er godt humør? Når du er dårlig humør? Når du er lei deg? Når du er glad?
7. Et hjelpemiddel noen bruker er Antabus. Når en spiser Antabus kan en ikke drikke, da blir man dårlig. Noen har fått resept på dette og har det stående i skapet til vanskelige situasjoner/dager. Ingen trenger å få vite om det, hvis du synes det er flaut. Her kan du lese mer om Antabus.
8. Be om hjelp fra noen du stoler på! Dette pleier å være et godt råd (derfor er det med også i pkt. 1) Du kan feks si «denne helgen vil jeg ikke drikke, kan du hjelpe meg med det?»
Hvis du ønsker hjelp fra det offentlige, trenger du en henvisning fra legen din eller fra en ruskonsulent fra NAV. Da kan du enten søke om poliklinisk behandling eller innleggelse.Du finner mer informasjon om dette på sidene til Fritt Sykehusvalg, eller på dere pasienttelefon 800 41 004.
Det går også an å ta kontakt med Anonyme Alkoholikere (AA). AA er et fellesskap av kvinner og menn som deler sin erfaring, styrke og håp med hverandre for at de kan løse sitt felles problem og hjelpe andre å friskne til fra alkoholisme.
Den eneste betingelse for medlemskap i AA, er et ønske om å slutte å drikke. Det er ingen avgifter eller kontingenter for AA medlemskap. AA er selvhjulpne gjennom egne bidrag. AA er ikke knyttet til noen sekt, trossamfunn, politisk parti, organisasjon eller institusjon. AA ønsker ikke å ta stilling i noe stridsspørsmål, hverken støtter eller motarbeider noen sak. Her er en oversikt over deres møter. Du trenger ingen henvisning, det koster ingen ting, og det er bare å møte opp.
Sjekk og så ut siden rushjelp.no. Dette er en internettside med tester og selvhjelpsprogrammer. Bruken av testene og selvhjelpsprogrammene kan skje helt anonymt på internett.
Husk også at du alltid er velkommen til å ringe oss anonymt på 08588 (alle dager 11-19).
Lykke til!