hvor mye sovepiller og reseptpiller er skadelig

rustlf-logo 75x67Hei. jeg har søvnproblemer og mye hodesmerter. jeg får zopiklone av min lege, men det holder ikke for det forbruket jeg trenger. så jeg har for første gang kjøpt online. de gangene jeg går tom for sovepiller. bruker jeg alkohol 1 glass vin eller 1 øl + 2 x pacaset og og 2 x voltarol. for å sove. jeg jobber 60 prosent og har mye problemer i livet mitt- men det jeg lurer på er hvilke skader kommer alle disse smertestillende tablettene til å gjøre på kroppen min. og hvor fort vil de oppstå. og hvordan vil jeg merke det. Det skal ut av dette, men er ikke istand til det akkurat nå. Jeg fungerer normalt, men det er den langvarige eller kortvarige belastningen og skaden på kroppen min jeg er redd for. Takk for svar

Kvinne, 43 år fra Akershus
Når det gjelder spørsmål av denne type, anbefaler vi deg å snakke med legen din. Legen kan også utføre tester for å se om kroppen din er ødelagt eller skadet. Generelt kan man si at man skal utvise forsiktighet med bruk av legemidler, reseptfrie eller reseptbelagte, ikke minst i kombinasjon med alkohol.
Her følger litt informasjon om mulige skader/bivirkninger av de medikamentene du nevner:
Zopiclone
Som alle legemidler kan Zopiclone forårsake bivirkninger, men ikke alle får det. Bitter smak, munntørrhet og tretthet om morgenen er vanligst. Sjeldnere opptrer angst, uro, hallusinasjoner og hukommelsessvikt. Det er også meldt om forvirring, irritabilitet, adferdsforstyrrelser og nedstemthet.
Paracetamol
Det forekommer vanligvis ikke bivirkninger når Paracetamol  brukes som anbefalt. Mindre vanlige/sjeldne bivirkninger er allergiske reaksjoner, for eksempel utslett, og endringer i blodet. Overdreven bruk kan medføre leverskade.
Voltarol
De vanligste bivirkningene er fra mage-tarmkanalen. Sår eller blødninger fra mage-tarmkanalen som kan være fatale kan forekomme, særlig hos eldre.
Noen sjeldne eller svært sjeldne bivirkninger kan være alvorlige. Hvis du merker noen av disse, slutt å bruke Voltarol og kontakt lege umiddelbart:
– Alvorlige magesmerter, blod i avføringen eller svart avføring, kaster opp blod.
– Allergisk reaksjon inkludert opphovnet ansikt, munn, tunge eller hals, ofte i forbindelse med hudkløe. Kollaps.
– Gisping og en følelse av tett bryst.
– Brystsmerter, besvimelse, høyt blodtrykk.
– Plutselig og alvorlig hodepine, stiv nakke, problemer med å prate, kramper.
– Hudkløe med blemmer, hudavskalling, fiolette hudlesjoner, blemmer i munnen og øynene.
– Opphovnede armer, hender, bein og føtter (ødem).
– Enhver forandring i utseende og mengde urin.
– Gulfarget hud og øyne.
– Unormale blødninger eller blåmerker, høy feber eller vedvarende sår hals.
Andre bivirkninger som kan oppstå er vanligvis milde. Noen av bivirkningene er blitt rapportert med høyere doser av diklofenak som er den aktive substansen i Voltarol, brukt over en lengre tidsperiode.
Når det gjelder skader/virkninger av alkohol, kan du lese mer om det her og her.