Fleinsopp og utslett

Hei! Jeg var dum nok å spiste fleinsopp for ca en måned siden. Og samme dagen jeg spiste det fikk jeg utslett og har det fortsatt enda. Er rødaktige prikker som «stikker» litt opp av huden. Ser nesten ut som eksem. Er rundt området munn og nesevinger.
Har også mistet pigmentene litt ser det ut som og aner ikke hva det kan være. Var hos legen å prøvde fungeral eller noe, og kortison men ingenting av dette har hjulpet. Kan du vite kanskje hva dette er? Er skjemmende. 🙁 Skal til syden til lørdag, og blir nok soling da, og er så redd for at jeg ikke vil bli brun rundt munnen..

Kvinne, 20 år fra Aust-Agder
Det er som regel stor variasjon i den kliniske reaksjonen (symptomer) etter inntak av fleinsopp. En del vil oppleve hallusinasjoner, angst, latteranfall, tvangsmessige bevegelser. Noen kan også oppleve trøtthet, synsforstyrrelser, store pupiller, forvirring, aggressiv eller antisosial atferd.
Vi kan ikke se at det noen gang er beskrevet hudsymptomer/utslett etter inntak av fleinsopp. Men det kan vel ikke helt utelukkes at man kan få en type allergisk reaksjon på det. Det kan vel også tenkes at man har spist noe man trodde var fleinsopp, men som egentlig var noe annet som gir utslett eller som man har reagert allergisk på. En allergisk reaksjon med utslett kan forsvinne etter noe tid så lenge man ikke utsettes for det samme som utløste reaksjonen igjen. Men dersom det sprer seg eller det utvikles andre alvorlige symptomer bør man oppsøke lege for eventuell medikamentell behandling.
Et annet alternativ kan være at dette utslettet rundt munnen og nese skyldes noe annet, for eksempel perioral dermatitt (en ufarlig hudsykdom som forekommer først og fremst hos unge kvinner). Denne diagnosen må stilles av en lege som vurderer utslettet og bør behandles med antibiotika. Vi vil nok anbefale deg å ta en tur til legen igjen for en ny vurdering.
Kilde: Folkehelseinstituttets divisjon for rettstoksikologi og rusmiddelforskning.
Du kan lese mer om fleinsopp her.