Er min samboer alkoholiker?

utropstegnMin samboer på 35 år har et stort alkoholforbruk etter min mening. Hver fredag og lørdag drikker han en 6 pakning øl. Han sier han drikker for å slappe av. Jeg føler at jeg blir andre valget, da ølet er viktigst.
Han kan sitte oppe alene for å «slappe av» å drikke øl. I tillegg drikker han ikke, men heller innpå, og en ølboks blir fort tom. Dette begynner å tære på meg. Jeg føler at det er et problem. Jeg har tatt det opp med han flere ganger, han sier han forstår, men nekter for å ha et problem. I tillegg til dette føler jeg at han prøver å skjule øldrikkingen. Han drikker ute i carporten mens han røyker. Han ber aldri meg handle øl til han, men han passer alltid på tiden før alkoholsalget stenges, slik at han får kjøpt øl. Jeg begynner å tvile på om vi har en fremtid sammen. Vi har lyst på barn, men jeg kan ikke satse på en alkoholiker. Hva skal jeg gjøre? Mvh. en redd sjel

Kvinne, 31 år fra Rogaland
Jeg forstår at du er bekymret. Om din mann har utviklet et alkoholproblem er litt vanskelig å svare på. Det er jo mange nordmenn som drikker ”for mye” i helgene og allikevel klarer å overholde daglige plikter og rutiner. Det er viktig at du tar hensyn til deg selv og de ubehaglighetene og uro du føler rundt dette om å satse på en fremtid med små barn, sammen med en person som ikke respekterer dine bekymringer.
Hvis spørsmålet ditt er om din mann er alkoholiker eller ikke, så kan vi ikke svare et klart ja eller nei på det. Men det kan være verd å merke seg at for å kalles «avhengig,» eller «alkoholiker», er det ikke et nødvendig kriteriuim at man har abstinenser. HER er noen kriterier for avhengighet.
Symptomer på abstinensplager kan f.eks være svetting, frysninger, kvalme, hodepine, uro, sanseforstyrrelser, puls- og blodtrykksforandringer som opptrer når organismen raskt må unnvære et tidligere brukt avhengighetsskapende stoff. Forekomsten av slike plager tilsier at det foreligger såkalt fysisk avhengighet som kan sees etter bruk av alkohol, opiater/opioider, barbiturater og benzodiazepiner. En mer omfattende definisjon av abstinensplager omfatter andre symptomer, som psykisk utmattelse og uglede, som kan inntreffe ved avbrudd av jevnlig bruk av ethvert avhengighetsskapende stoff.
Uansett: hvis det forbruket, hurtigheten på å drikke en boks øl, samt drikkemønstret på konsumet du her nevner er riktig, ville vi uten tvil si at din mann har et alkoholproblem, men kanskje ikke utviklet alkohollisme. Helgeforbruket hans ligger over hva som – etter Folkehelseinstituttets beregninger – regnes for et skadelig forbruk. Litt av meningen med å ta seg noen øl i helgene er jo for å kose seg, ikke et virkemiddel, for som du sier, å ”slappe av”
Hvorvidt din mann er alkoholiker eller ikke, er kanskje ikke det viktigste alt i alt. Det vi tenker er det viktige her, er at hans forbruk er høyt, og at det skaper problemer. Og det vesentlige er da at han bør gjøre noe med det, hvis dere skal fortsette å ha en (god) relasjon, både som par og som en framtidig familie med små barn.  Det kan hende at du er nødt til å «sette hardt mot hardt». Faktum er at han drikker mye, så mye at det skaper bekymringer for deg. Om han «skjønner hvor mye han drikker» eller ikke, er i grunnen ikke det vesentlige.  Hvis situasjonen skal bli bedre er det nødvendig at han foretar en varig endring av sine alkoholvaner.
Vi anbefaler deg å ringe oss på 08588 og snakke mer om situasjonen. Du kan også ta kontakt med et Veiledningssenter for pårørende og snakke med dem om din situasjon.