Alkoholmissbruk

Hei. Jeg har en kone i slutten av 40-årene som i en tid har missbrukt alkohol ved at hun gjemmer flasker rundt om i huset, og drikker på kvelder og helgedager. Jeg oppdager på blikk, tale og kroppskoordinasjon at hun er beruset, og jeg opplever at hun kutter vekk noe av sin vante sosiale kontakt.
Hun blir også veldig fort beruset i selskaper, og får veldig tydelig problem med ovennevnte utover i et selskap. Hun avviser blankt problemene selv om jeg viser henne funn av flasker, og på tross av at hennes familie har hatt dette som et betydelig problem i generasjoner. Jeg er fortvilet og vet ikke hva jeg skal gjøre. Er veldig redd for at hun skal nå mye mer kritiske faser, og jeg er usikker på hvilken rolle jeg skal spille. Selv har jeg valgt å kutte ut alt eget alkoholforbruk i huset, og samtidig aktivt kommunisere med henne det jeg opplever. Det hjelper allikevel ikke, dessverre, hva nå?

Mann, 51 år fra Hordaland
Det er alltid vanskelig å vite hva som er god hjelp til nære og kjære når de selv ikke ser sitt eget rusproblem. Den rollen du allerede har tatt på deg er prisverdig, dette er jo i det lange løp tilgode for din kone og deres samliv, Så lenge du føler at dette bærer galt av sted bør du  fortelle henne at du er bekymret, og at du også er bekymret for hennes helse.
Det finnes ingen fasitsvar på hva som er riktig å gjøre for å nå målet om at et menneske som drikker mye skal kunne ha et mere normalt forhold til alkohol. Det er vanskelig å vite hva man skal gjøre, og man ser seg ofte blind på sin egen situasjon.
Vi vil anbefale deg at du kontakter noe som heter veiledningssenteret for pårørende, de har daglig samtaler med mennesker i liknende situasjoner. Ofte kan det være godt å tenke høyt sammen med noen, og få veiledning til hva man kan gjøre.
Hvordan har din kone det når du ikke er til stede? Er hun ensom? Sliter hun psykisk? Dette kan jo kanskje være noen eksempeler på et kompleks problem til at noen drikker mye.
Du kan også ta kontakt med et familievernkontor i kommunen du bor i, de tilbyr også veiledning.
Anonyme alkoholikere har også samtalegrupper/ støttegrupper for pårørende til rusmisbrukere. Det heter Al-anon.
Du er også velkommen til å ringe hit hvis du ønsker å prate med noen anonymt.