alkoholiker?

lglasshei.. =) Jeg er en jente på tyve år. Jeg har en bror som er ett år eldre. Når vi var små bodde mamma noen år borte fra oss. Disse årene kunne pappa drikke relativt mye i perioder, for så å være edru over lengre tid.
Jeg husker ikke så mye fra hva jeg følte eller tenkte. Men jeg husker at jeg skjønnte at han hadde drukket, å at jeg ofte «studerte» han for å finne ut om han hadde drukket, i de tilfellene han ikke var synlig beruset. Dette var kanskje litt lite informasjon, men jeg lurer på om min pappa i den tiden kunen kalles alkoholiker? Han sluttet å drikke etter ultimatum fra min mamma, enten familien eller alkoholen. I mange år drakk han ikke. Så begynnte det for noen år siden med at mamma å pappa en skjelden gang gikk på fest, med det resultat at han alltid ble like full. Nå i senere tid (ca siste år) har det skjedd flere ganger at pappa har vert full når jeg har vert på besøk. Det er ofte sånn at de drikke på lørdagskvelden, men han drikke også på sønagen, for å bedre fyllesyken. Jeg vet ikke så mye om hvor mye de drikker, da jeg ikke er så mye hjemme, men tror det er for det meste i helgene. Jeg vet heller ikke hvor ofte det skjer. Men merker at jeg reagerer. Å jeg tenker at de drikker mer enn meg som tross alt er ung.. Jeg vet også at de lager vin selv. Snoket litt rundt sist jeg var hjemme, og fant ut at de hadde tre store dunker med vin de hadde laget selv. Er dette normalt? Jeg synest det er forferdelig ubehagelig å være hjemme når pappa har drukket, blir på en måte litt redd. Har jeg grunn til å bekymre meg for alkoholbruket til foreldrene mine, å spesiellt pappaen min? Eller overreagerer jeg?

Kvinne, 20 år fra Vest-Agder
Du lurer på om din far kunne kalles en alkoholiker for en del år tilbake. En alkoholiker er oftest en betegnelse på en person som er avhengig av alkohol. Er man avhengig av alkohol kan man på en enkel måte si det som at alkoholen har kontrollen over den som drikker, og ikke motsatt. Et diagnosesystem som blir kalt ICD-10 betegner som avhenighet slik:
Avhengighet:
– Et sterkt ønske om, eller en følelse av å være tvunget til å bruke rusgifter.
– Vanskelig å kontrollere bruk, mengde, tidspunkt eller å slutte.
– Abstinensproblemer.
– Toleranse.
– Ofrer andre fornøyelser og interesser på grunn av. rusgiftbruk, bruker tid for å få tak i  substansen eller på å ta seg inn igjen.
– Fortsatt bevisst bruk, til tross for gjentatte, åpenbare negative konsekvenser.
> Les mer om avhengighet
Uansett så høres det ut som din far hadde store alkohol problem, pga. drikkemønsteret han hadde og det at han fikk et ultimatum av din mor.
Når det gjelder det å lage vin hjemme er dette vanlig blant mange, det trenger ikke være noe unormalt.
Når det gjelder din bekymring angående deres drikkemønster nå, og spesielt for din far, er ikke det rart at du reagerer. Dette skyldes nok  at både tankene, følelsene og kroppen din husker hvordan det var når du var liten, samtidig som det oftest er lite trivelig å se sine egne foreldre fulle. Det å se din far full nå vekker nok mange minner hos deg som gjør at du synes det er ubehagelig og blir bekymret. Om din far har begynt å få alkoholproblemer igjen er det vanskelig for oss å svare på.
Hvis du opplever det som problematisk og ubehagelig, kan det være en ide å ta dette opp med dine foreldre. Fortell dem hvordan du opplever det når du kommer hjem om de enten er beruset, eller er i ferd med å drikker seg fulle. Kanskje dere kan komme til en avtale om at de ikke drikker når du er på besøk?
Ønsker du å prate med noen om dette kan du ta kontakt med noe som heter veiledningssenteret for pårørende.