alkohol

vinflaske og -glassHei. jeg har en kjæreste som er 21 år. og det er noe rart med henne når vi er ute å drikket. for uansett hvor mye hun drikker så blir hun ikke full.
Nå skal det sies at hun blander kanskje ikke så veldig sterkt, men uansett nok til at andre ville blitt full av det. også drikker hun kunn en type drikke hver gang, og det er bacardi og burn. men jeg lurer litt, for det kan jo egenlig ikke være helt normalt? er det noe speseilt med henne? er det noe som burde sjekkest?

Mann, 21 år fra Telemark
Vi har ofte ulik toleranse på alkohol, man tåler ulike mengder. Det kommer an på hvor mye man er vant til å drikke. Jo mer man drikker, og hyppigere man drikker, jo høyere toleranse vil man ha for alkohol før man blir full/ synlig påvirket. Vekt har noe å si, jo mer man veier jo mer tåler man ofte. Har man spist godt i forkant vil alkoholen bruke lenger tid på å bli absorbert opp i blodet og drikker man annen ikke-alkoholholdig veske samtidig vil dette også føre til at man ikke blir så merkbar påvirket like fort. Det samme gjelder om man drikker sakte over tid.
Kanskje kjæresten din vet hvor mye hun tåler og ikke drikker mer enn hun vil. I og med at vi ikke har noe særlig mer informasjon om henne kan vi ikke gi deg noe mer konkrte svar. Ring oss gjerne på 08588.
> Les mer om promille
> Les mer om alkohol