18-åring som røyker hasj

Har ei datter som nylig fylte 18. Hun stakk av dagen etter sin bursdag. Fått vite at hun ble satt på glattcelle pga hasjbruk. Hun bor rundt hos venner. Hun skylder på hjemmet, da hun selv føler at hun ha hatt det så strengt hjemme(Noe barnevernet mente hun ikke hadde). Har bedt henne komme hjem slik at hun kan få hjelp. Sier hun har det greit og at hun ikke vil hjem. Er det noen hjelp å få når hun nå er myndig? Hva kan vi som foreldre gjøre?

Kvinne, 42 år fra Akershus
Dette er en vanskelig situasjon for foreldre å være i. Så lenge ikke datteren deres ønsker å ta imot noe form for hjelp, er det lite dere kan gjøre annet enn å være foreldre og prøve å motivere henne til endring, og oppmuntre henne til å ta gode valg for livet sitt. Vi anbefaler deg å ta kontakt med Veiledningssenteret for pårørerende til rusmiddelavengige. Du finner mer informasjon om dem her.
Ønsker datteren deres hjelp på noen som helst måte, finnes det ulike type hjelp å få. Vi anbefaler dere å ta kontakt med helsestasjonen for ungdom eller utekontakten i nærheten av der dere bor, de har sannsynligvis god oversikt over ulike hjelpetilbud.