Vannpipetobakk

rustlf-logo 75x67Er det lov i norge? Hvis ikke, hvorfor? Jeg vet om butikker man kan kjøpe det, men hørte fra en venn at det ikke er lovlig? synes i såfall det er rart, det er vel ikke annet enn smaksatt tobakk?

Mann, 19 år fra Troms
Frukttobakk til vannpipe (shisha/hookah) blir rammet av Forskrift om forbud mot nye tobakks- og nikotinprodukter § 2: «Det er forbudt å produsere, føre inn i Norge, omsette eller overlate til andre nye former for tobakks- og nikotinholdige produkter.» Dette produktet er altså både ulovlig å selge i Norge og ha med seg inn i landet, f. eks. på fly.
For øvrig pleier vi å henvise til Røyketelefonen (800 400 85, mandag – fredag kl. 09.00 – 18.00) når det gjelder spørsmål om tobakk og tobakksprodukter.
Her kan du for øvrig lese litt om helserisikoen ved bruk av vannpipe.