Tramadol og morfin

rustlf-logo 75x67Meg og familien har for 3 dgr siden kommet hjem fra Thailand hvor jeg for 16 dager siden fikk en infeksjon i benet med kraftig hevelse. Legen ga meg tramadol 100 mg som jeg har tatt 2 stk av hver dag. Igår fikk jeg nyresten og havnet på sykehuset før jeg skulle ta første dose tramadol så dermed gikk jeg uten t i 24 timer men fikk 3 heftige sprøyter med morfin på sykehuset. Pluttselig i dag har jeg fått influensalign symptomer med verk i hele kroppen. Rennende nese, kvalm og deprimert med masse vann i øyene. Jeg tenkte at jeg får ta en paracet men det var tomt, så jeg tok en tramadol selv om siste dag på dem egentlig var i går. Etter 30 min var den rennende nesen vekke og skjønner ingenting. Da googlet jeg litt og folk ser ut til å hs fått store psykiske lidelser av tramadol.. Så nå er jeg livredd. Så mine spørsmål er: kan jeg ha blitt avhengig av tramadol så fort på 2 uker? Kan mine plager idag med verkende kropp mm være en bivirkning etter alt morfinen jeg fikk i går? Noen råd om hva jeg kan gjøre? Jeg har for noen år tilbake vært sterkt preget med angst og orker ikke gå gjennom dette en gang til, og har store problemer med å gå til legen min med dette da det alltid bare fører til komplikasjoner når jeg trenger helseattester i jobbsammenheng. Dersom dette virkelig er abstinenser, hvor lenge vil disse vare ? Tårene bare triller og jeg skjønner ikke hvorfor engang.. Takker for svar.

Mann, 29 år fra Vest-Agder
Dette høres definitivt ut som abstinenssymptomer. Influensalignende symptomer, verk i hele kroppen, rennende nese, og nedstemthet er tydelige tegn på det. Slike symptomer kan oppstå selv etter temmelig kort tid med bruk av morfin og andre opioider (som f.eks. Tramadol). Hvor lang tid det vil ta før de går over kan vi ikke svare eksakt på. Dette varierer fra person til person, men du kan regne ca en uke. Vi anbefaler deg å snakke med legen om en evt. nedtrapping/substitusjonsbehandling. Vi kan ikke se hvorfor dette skulle skape problemer for deg, du har jo ikke gjort noe ulovlig eller misbrukt dette i og med at medisinene er noe du har fått gjennom helsevesenet.