Svigerfar med stort aloholproblem

vinflaske og -glassHei. Jeg har en svigerfar med noe både jeg og mannen min vil kalle et stort alkoholproblem. Han har drukket det meste av livet sitt, men varierende grad av hvor mye. Hans alkoholproblem har skadet hele familien hele livet, ser dette på mannen min som har hatt sine problemer, men klart å komme ut av det. Vi har nå en liten gutt sammen og venter en til til neste år. Vi har ved flere anledninger sagt at vi ikke ønsker å komme på besøk/få besøk med mindre han klarer å holde seg edru. Dette har flere ganger ført til krangling og av og til håndgemeng mellom mannen min og svigerfar. Svigerfar anser ikke drikkingen sin som noe problem, men at det er vi som har problemet og er sneversynt osv. Svigermor og andre søsken stenger helt av og det er kun vi som ser drikkingen som et problem og det er kun vi som tar det opp. Vi er nå kommet til et punkt hvor vi ikke vet hva vi skal gjøre. Jeg har en svigermor som vil ha barnebarnet på besøk, også overnatting alene, siden svigerfar ikke vil ha meg eller mannen min der, som vil feire jul osv. Vi har gang på gang prøvd å snakke med henne om at alkoholen er et stort problem, men som sagt så stenger hun av og begynner å prate om noe annet. Det er også oldemødre på den siden som ikke vet så mye om svigerfars misbruk og som ikke forstår at vi ikke kommer på besøk oftere. Vi føler hele tiden at det er vi som er de stygge, for vi har fått beskjed av svigermor at vi ikke skal fortelle noe, da disse damene er gamle og kan ta det hardt. Mannen min har også bestemt seg for at faren hans ikke skal kalles bestefar, noe svigermor henger seg veldig opp i. Vi bor ganske langt fra hverandre, så dette er heldigvis ikke noe vi må hanskes med daglig, men det sliter veldig på oss at dette henger over oss. Vi har bestemt oss for å være åpne med min familie, siden svigerfamilien sjeldent er her også. Dette ble langt og sikkert uoversiktlig, men vi vet ikke hva vi skal gjøre. Vi har nå prøvd i snart 5 år å prate med svigerfar og vi orker ikke mer krangling. Bør vi prøve å reparere forholdet til svigerfamilien min eller la de seile sin egen sjø? Hvordan kan vi få både svigermor og svigerfar til å åpne øynene og innse problemet?

Kvinne, 24 år fra Hordaland
Det er ikke noen lett situasjon for dere å være i. Det viktigste er kanskje, slik dere allerede prøver, å sette grenser for hvor mye din svigerfars drikking skal påvirke dere som familie. Det er ikke sikkert dere kan gjøre så veldig mye mer enn dere har gjort for å få svigermor og svigerfar til å åpne øynene og innse problemet.
Det viktigste er kanskje å finne noen dere kan snakke med for deres egen del om hvordan dette påvirker dere. Det er en mulighet å ta kontakt med Veiledningssenteret for pårørende, som er en selvstendig og uavhengig hjelpe- og støtteinstans for pårørende til rusmisbrukere. Dere finner mer informasjon her. En annen mulighet er å ta kontakt med Stiftelsen Bergensklinikkene som tilbyr pårørende av rusmiddelavhengige hjelp gjennom grupper for voksne barn av rusmiddelavhengige, samlivspartnere og foreldre. Tilbudene gis i gruppe sammen med andre med samme bakgrunn. I tillegg tilbys individuelle korttidstilbud. Der er ikke sikkert dette tilbudet er helt midt i blinken for dere, men det kan i alle fall være nyttig å ta kontakt for å høre hva de tilbyr. Dere kan lese mer om det her.
Dere er også velkomne til å ringe oss på 08588 for mer informasjon og veiledning.