Straff for promillekjøring i Danmark

paragraf_litenVet dere hva en sannsynlig straff vil være for å bli tatt for promillekjøring i Danmark, med 0,9 i promille og hasj i blodet fra dagen før?

Mann, 23 år fra Troms
I utgangspunktet har vi ikke noen oversikt over lovverket i Danmark, men nedenfor følger informasjon vi har funnet på Internettet (vi kan altså ikke garantere at denne informasjonen er 100 % oppdatert).
Grensen for promillekjøring i Danmark er – etter det vi har funnet ut – 0,5 ‰. Fra 1. september 2005 skjerpet de straffenrammene (hvordan de ble skjerpet vet vi imidlertid ikke). Boten/straffen avhenger av sjåførens inntekt og promillen, visstnok slik at boten tilsvarer sjåførens netto månedslønn multiplisert med promille alkohol i blodet. I tillegg vil du kunne straffes med inndragelse av førerkort og kurs i alkohol og trafikk – for egen regning.
Inntak av hasj dagen før vil neppe oppdages på en blodprøve, og således ikke ha noen innvirkning på straffen. Hvis dette mot formodning skulle ha blitt oppdaget, vil det trolig regnes om til promille.
For mer informasjon, kontakt dansk politi.