Skuffelse

vinflaske og -glassHvordan takle skuffelsen over å ha en mor som drikker?? Mamma har innrømmet at hun drikker øl om morgenen for å takle sine psykiske problemer.. Jeg fikk en telefon fra en annen alkoholiker venninne av hun som fortalte meg dette.. Jeg ble så skuffet.. Jeg er gravid og venter mitt første barn om bare noen måneder.. Jeg skulle ønske jeg kunne hatt en mamma tilgjengelig som jeg kan stole 100% på.. Istedet føler jeg meg som en foresatt som må «passe» på henne.. I morgen skal hun i bryllup og jeg snakket med hun om hun skulle drikke noe i selskapet.. Ja 1 dram må jeg jo ihvertfall få ta sier hun.. Jeg blir så skuffet!! Kunne kun ikke kuttet ut de drinkene hun bli tilbudt? Hun sier hun kan kortrollere seg men at det er hennes psykiske problemer som får hun til å selvmedisnere seg med øl spesielt om morgenen.. Jeg er så skuffet så skuffet.. Jeg føler ikke jeg kan stole på hun lenger.. Jeg syns hun må kutte ut 100% hvis hun skal komme ut av dette alkoholmisbruket.. Men det vil hun ikke.. Det verste jeg vet er å se hun full og jeg merker jeg bare vil trekke meg unna når hun er sånn! Er jeg egoistisk som føler det sånn? Jeg vet jeg er voksen og alt det innebærer. Men jeg fortjener en voksen mamma!

Kvinne, 25 år fra Nord-Trøndelag
Det er ikke noen lett situasjon for deg å se på din mors alkoholforbruk. Det er lite man kan gjøre annet enn å snakke med din mor om din bekymring. Vi anbefaler deg å diskutere denne saken med Veiledningssenteret for pårørende til rusmisbrukere som ligger i Stjørdal. Dette er et nytt gratis lavterskeltilbud. Senteret retter seg mot pårørende til rusmiddelavhengige, både alkohol-, narkotika- og medikamentrelatert misbruk. Pårørende kan være foreldre, barn, søsken, samlivspartnere, venner, svigerfamilie, kollegaer og andre som kjenner seg som pårørende. Du finner mer informasjon her.