Samboer med en Hasj-avhengig

hasjHei! Min samboer er hasjavhengig. Vi har bodd sammen i snart 2 år, og vært sammen i 4. Nylig flyttet vi ut av et kollektiv hvor han ikke kunne røyke sigaretter eller hasj inne. Dette fungerte fint, hvor han gikk ut, og ikke plagde meg eller andre med problemet sitt. Vi har diskutert og kranglet mye over missbruket, men kom til en enighet om at så lenge han gjorde sitt av husarbeid, ryddet etter seg og ivaretar meg så skal ikke jeg blande meg opp i det. Men så flyttet vi sammen for oss selv til en leilighet vi ikke har lov med sigarettrøyking inne. Hans missbruk har fortsatt. Vi ble enige om ikke røyking inne. Men nå har vi bodd sammen her i ca 2 måneder. Og for et par uker siden startet kranglingen/diskusjonen. Han ønsket å kunne ta seg en joint inne! Jeg diskuterte lenge, og tilslutt ble dette tema morgen, middag og kveld … det ble innmari slitsomt og tilslutt ga jeg meg. Og sa at han kunne gjøre det en sjelden gang om han måtte, men at jeg orker ikke et ord om det igjen. Han sa han ville ta maxs en joint, sjeldent. Så igår var hans første kveld som lovlig jointrøyker ut av vinduet. Jeg dro nemlig på nattvakt. Han sa på tlf at han bare hadde tatt 1! men i søpla ligger det tre sneiper. 2 spørsmål: Hvordan bør jeg gå fram til å få han til å slutte å røyke inne? Jeg ønsker egentlig at han skal slutte helt! Han mener at siden han bor her, må han kunne kose seg i blant inne. … (når jeg er på jobb) og når det er regn/snøstorm ute. Jeg er sykepleier, vil jeg kunne miste min autorisasjonen pga hans missbruk? Om det skulle blitt rassia el. lignende? Ellers har vi pleid å ha det veldig bra. Nå har han det veldig bra, og ikke jeg … Med vennlig hilsen dødsfrustert!

Kvinne, 24 år fra Oslo
Det er vanskelig å få noen til å slutte å røyke hvis de ikke er motivert selv, noe du helt sikkert er veldig klar over. Du skriver at dere var enige om at han ikke skulle røyke inne da dere flyttet inn. Dette har han tydeligvis ikke ville respektere. Hvis dette er noe som blit vanskelig og slitsomt å leve med, må du ta det opp med han igjen og formidle hva dette gjør med deg. Vi har alle ulike grenser på hva som er greit og ikke. Dine grenser på at han ikke skal få røyke inne, er ikke urimelige! Hvis han allerede har røyket 3 jointer/røyk inne er dette ganske tydelige tegn på at denne nye regelen gir han en frihet som han vil utnytte. Noe som kanskje er viktig for deg er å finne ut hva du kan leve med og hva du ikke kan leve med av hvordan ting er blitt. I et forhold må man gi og ta imot. Spørsmålet du kanskje må stille deg selv er hvor mye av deg du er villig til å gi, gå på kompromi med hvis han likevel ikke er villig til ta hensyn til dine behov og ønsker.
Når det gjelder din sykehuslisens vil du ikke miste den pga hans misbruk. Da må du ha et misbruk selv.
Hvis du har lyst å lese mer om cannabis og dens virkning anbefaler vi deg disse sidene her:
> Hasjguiden
> Fhi, fakta om cannabis