rustlf-logo 75x67hei! jeg er ei jente på 16år.. jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. jeg har en pappa som er rusmisbruker, og jeg har alltid hatet alkohol og narkotika.. men nå som jeg er 16, begynner jeg og tulle meg inn i det samme problemene. jeg henger med feil folk. jeg har til og med blitt forelsket i en fyr, som røyker hasj dagelig. han minner meg om pappa.
jeg vet ikke hvorfor. jeg har hatt det så vondt pga. min pappa. og nå har jeg røykt hasj 4 ganger + jeg drikker ofte.. jeg angrer som regel etterpå, tenker på min far.. men jeg har på følelsen at dette kommer til å gå galt…… hva kan jeg gjøre? jeg blir jo helt lik min pappa(han som har såret meg så mye pga.rusen)

Kvinne, 16 år fra Vest-Agder
Så bra at du er bevisst ditt bruk av rusmidler, og viktig at du prøver å snu på bruken allerede nå. Det kan være lettere å få problemer med rusmidler selv hvis noen i nær familie har, eller hatt et rusproblem. Hvis du ikke har noen å prate med, eller som kan hjelpe deg  når det gjelder dette, anbefaler vi deg å ta kontakt med hjelpeapparatet. Du kan ta kontakt med helsestasjonen for ungdom, helsesøster, fastlegen din, utekontakten eller barnevernet.
Noe av grunnen til at det er bra å prate med noen i hjelpeapparatet om slike problem, er fordi de ofte vet om hva som kan være god hjelp. Det er også godt å prate med noen om hvordan man har det, og hvordan det var å ha en far som var rusmidbruker. DA kan man ofte forstå seg selv og sine egne handliger bedre, og da er det også lettere å endre på det man ønsker å endre med seg selv.
Det finnes også en telefon du kan ringe som er til for barn av rusmisbrukere, 800 trygg.
Du er også velkommen til å ringe oss på RUStelefonen på nummer 08588 hvis du ønsker å prate med noen anonymt.