Pappa drikker mye i perioder. Hvordan kan jeg hjelpe?

vinflaske og -glassFaren min nærmer seg 60 og har de siste årene hatt det jeg betegner som et risikoforbruk av alkohol. Grunnet arbeidssituasjon har han imidertid ikke tilgang til alkohol på jobb (Der han kan være i mange uker av gangen).
Dette virker ikke å være noe problem, men når han kommer hjem er det øl som står øverst på ønskelisten. Han kan begynne med en øl ved lunsjtider og fortsette smått utover dagen. Han sitter også og drikker etter at alle andre har lagt seg. Sånn jeg opplever det har omfanget økt etter alle vi barna flyttet hjemmefra. jeg er bekymret for at det bare skal bli værre og kanskje gå ut over jobb og familie som jeg vet betyr mye for ham. Nå ønsker jeg å snakke med min far om dette, men aner ikke hvordan. Har dere noen gode tips? Han er ikke en mann av mange ord, men av mange gode handlinger.

Kvinne, 28 år fra Oslo
Så bra at du ønsker å prate med din far om dette. Det finnes mange ulike måter å ta opp slike tema på, men kanskje det kan være lurt å starte med å fortelle om din opplevelse av situasjonen, og uttrykke din bekymring rundt det, og hvorfor du er bekymret. Du kan også si til din far at du opplever dette som vanskelig å snakke om og at du ikke helt vet hvordan du skal gjøre det, men at det er viktig for deg å gjøre det likevel. Du kan også spørre han hvordan han tenker om det selv, om han kjenner seg igjen i din beskrivelse, og om han skjønner at du er bekymret. Kanskje du kan spørre han om hvordan han ville ha reagert hvis du var i hans sko og han var i dine?
Ønsker du å prate med noen om dette er du velkommen til å ringe oss.
Lykke til!