Melde i fra til barnevernet?

Venninna mi har ei lita jente på snart 2 år. Hun er aleneforsørger,men har netop funnet seg ny kjæreste. Han har to barn fra et tidligere forhold som han kun får lov å se annenhver helg sammen med besteforeldrene pga at han har ruset seg tidligere. Likevel lar venninna mi han være alene sammen med jenta hennes, er ikke det litt sprøtt når han ikke får treffe sine egne sønner alene?
I tillegg til dette så drikker begge to, så og si hver kveld, mens jenta på 2 ligger inne og sover. Noen kvelder i uken røyker de også hasj. Dette er jo ikke forsvarlig! Så jeg lurer på, bør jeg kontakte barnevernet? Det er jo en veldig vannskelig situasjon for meg,siden det er veninna mi liksom. Håper på snarlig svar. Hilsen bekymret.

Kvinne, 21 år fra Hordaland
Ingen misunner deg det dilemmaet du står ovenfor. Hvis du klarer å få veninden din til å tenke over hva som ville skje hvis hun var rusa, og hennes barn ville bli syk og trengte en edru mamma eller pappa til å håndtere et alvorlig problem, f.eks. å kontakte lege, kanskje de ville tenkt seg om.
Vi anbefaler deg å snakke med henne før du gjør noe annet. Det går an å formidle din bekymring og å si noe om hva du mener de gjør galt, gode venner skal jo kunne snakke om det meste. Du kan også si til henne at du vurderer å snakke med barnevernet fordi du er så bekymret for datteren deres.
Det er også mulig å ringe til barnevernet og diskutere saken med dem anonymt. Prøv å være mest mulig konkret på hvorfor du er bekymret for barnet. Barnevernet har kompetanse til å hjelpe foreldre som er i lignende situasjoner som din veninde.
Dersom du ønsker å gi en bekymringsmelding kan du leser mer om dette i denne artikkelen. Du finner en oversikt over landets barnevernvakter på denne siden. Du kan også kontakte kommunen broren din bor i og spørre etter telefonnummer eller e-postadresse til barnevernet der.
Du er også velkommen til å ringe RUStelefonen på 08588 hvis du ønsker å diskutere saken.