Kjæresten min endrer personlighet når han drikker

vinflaske og -glassHei Jeg har et vedvarende problem, jeg er forlovet med en herlig gutt, i edru tilstand er han alt jeg har leitet etter. Men når han drikker, spesielt sprit (drinker, shots) blir han kranglete og frekk.
Vi hadde forlovelsefest nå i helgen og på slutten ente det med at jeg måtte «rømme» inn på badet, men han klarte å låse opp døren og komme inn. Han sa veldig mye som såret meg, men det største problemet var at han dagen etter ikke husker noe som helst. Det er ikke uvanlig for han å få black out når han drikker. Det jeg lurer på er, er det noe sannhet i det han sier? og hvordan kan jeg hjelpe han med det han sliter med?

Kvinne, 27 år fra Akershus
Vi kan ikke vite om det er noen sannhet i de tingene han sa til deg. Vil anbefale deg at du skriver ned de tingene han har sagt som såret deg, snakk med han om det når han er edru. Spør han om det er noe av det han har sagt som han mener. Fortell han hva det gjør med deg når han drikker så mye at han mister kontrollen, når han er slik mot deg, og eventuelt når han blir frekk ovenfor andre. Spør han om han er villig til å gjøre noe for å få hjelp til dette drikkeproblemet, og ser han på det som et problem, eller er det bare du? Hvis han er villig til å gjøre noe med dette er det viktig at villigheten ikke bare er i ordene hans, men at de viser seg i handling.
Hva du kan gjøre for han er å backe han i å ta gode valg for seg selv, og deg når det gjelder drikkingen. Kanskje du kan lage avtaler med han på hvor mye han skal «få lov til» å drikke når dere skal ut. Spør han hvordan han ønsker at du ev. skal stille opp for han, hvordan du kan bli en hjelp for han slik at det kan bli lettere for han å drikke mindre/ mer kontrollert. Men når alt kommer til alt, må han ville gjøre noe med dette selv. Du kan aldri gjøre det for han.
Ønsker du noen å prate med når det gjelder dette, eller ønsker din forlovede noen å prate med, er dere begge velkommen til å ringe oss på 08588.