Kan man bli bra igjen?

Jeg er ei jente på 24 år som har røyka fast i over 10 år.. Mitt eneste opphold var 9 mnd på en skole for noen år tilbake. Man blir jo sløv av hasj, så jeg lærte nok ikke alt jeg skulle på ungdomsskolen/videregående. Men disse 9 mnd jeg var nykter lærte jeg masse! Jeg har skjønt at hvis jeg i min nye jobb skal klare å lære noe må jeg slutte. Tror du at hodet mitt kan bli «klart» igjen?
Jeg kjenner jo veldig godt alle bakdelene ved å røyke hasj, og må si jeg gleder meg til å se freshere ut, husker bedre og ikke bare stuke rundt som den stonern jeg er.. Jeg veit at 10 år er mange år, så jeg håper virkelig at jeg kan bli «normal» igjen, og heller kanskje kose meg med en joint på et og annet nach en sjelden gang i blandt.. Hvordan vikrning har forresten hasjrøyking på et foster? Har du forresten noen tips for å slutte? Er ikke lett når man har fristelser på alle hold… Og et helt annet spørsmål: da jeg gikk på ungdomsskolen var det veldig inn dette med lightergass. Vi gjorde det endel, men fant ut at det kanskje ikke var så smart.. Kan man få senskader av dette? Jeg har skikkelig ræva hukkomelse (men antar at det kommer av hasjen..) og har ofte skikkelig dårlig balanse.. Føler noen ganger at jeg ikke har helt kontroll over egen kropp. Skjelvninger i hender og bein får jeg også noen ganger.. Håper det ikke er noe galt med meg!

Kvinne, 24 år fra Oslo
Ja; hodet ditt kan bli klart igjen. Det er flott at du har innsett faren ved hasjrøyking, da har du allerde kommet et langt stykke på vei med å takle det med å slutte å røyke. Et godt tips kan være å oppsøke arenaer (familie, kino trening etc.) hvor du vet det ikke røykes hasj.   Sender deg en link ( som er en hjelp til å slutte)
Langvarig bruk av hasjrøyking kan gi lavere fødselsvekt og gi kortvarig abstinenssymtomer hos den nyfødte, det er ikke sikkert om det vil føre til missdannelser. Det finnes noe forsknig som sier at barn født av mødre som røyker hasj under svangerskapet, har økt rissiko for å utvikle adferdsforstyrrelser som f.eks ADH. Dette kan du lese mere om her.
Du spør om senskader ved sniffing av lightergass.  Rustelefonen har fått endel spørsmål om dette problemet, jeg gir deg derfor et generelt svar på ditt spørsmål. Årsaken til at sniffing er farlig, er at det fører til mangel på surstoff (oksygen) i blodet uansett hvordan man får i seg disse gassene.
De øyeblikkelige virkningene kan være pusteproblemer, hjerterytmeforstyrrelser, svimmelhet, hallusinasjoner, kramper og noen ganger psykose. Langtidsvirkningene av sniffing kan være alvorlige hjerneskader. Dette kommer av at hjernen under sniffing får for lite surstoff i en periode. Skadene kan være nedsatt hukommelse, nedsatt konsentrasjonsevne og personlighetsforandringer, for eksempel at man blir mistenksom eller aggressiv. Hos unge kan sniffing være med på å utløse alvorlige psykoser. Du kan lese mer om sniffing her.