rustlf-logo 75x67hei jeg har sniffet bensin i et par uker, noen ganger om dagen. jeg har sluttet med det jeg har begynnt å bli rød inne på øynene og hjerte banker fort og hardt,blodårene mine vises godt hva skal jeg gjøre har jeg fått løsemiddelskade eller noe sånt ? hjerteproblemmer ?
Mann, 14 år fra Oslo

Ikke for å skremme deg, men kronisk misbruk av sniffestoffer kan medføre alvorlige organskader, og kan sammenliknes med hva som kan sees ved løsemiddelskade. Kroppslig kan misbruket medføre sår hals, hoste, rennende nese, neseblødninger, blodskutte øyne, sløret blikk, vekttap og lukt av kjemikalier/ dårlig ånde. Det kan i tillegg oppstå sår i og rundt munn og nese. Lever, nyrer og hjerne er spesielt utsatt for skader. Hjerneskader kan vise seg for eksempel ved skjelving, koordinasjonsproblemer, tankeforstyrrelser og redusert hukommelse. Bruk av sniffestoffer som rusmiddel kan medføre avhengighet. Her finner du mer faktainformasjon.

Vi anbefaler deg egentlig rett og slett å avstå fra sniffing. Og vi anbefaler deg å få helsepersonell til å se på tilstanden din. Snakk med helsesøster på skolen, eller oppsøk en Helsestasjon for ungdom.

Håper det går bra med deg!

Legg igjen en kommentar