hvordan konfrontere?

vinflaske og -glassEr det riktig å konfrontere sin alkoholiserte mor på en direkte å ærlig måte? Eller kan dette gjøre problemet enda verre? Min mor snakker ikke lenger med meg fordi jeg har konfrontert henne med hennes alkoholproblem og jeg vil ikke unnskylde meg ovenfor henne. Hun har hatt dette problemet i mange år og jeg har fått nok av hennes egoistiske og umodne oppførsel. Er det riktig av meg å være hard med henne å si at vi kan ordne opp når hun har innsett sitt problem og bestemt seg for å løse det?

Kvinne, 31 år fra Sør-Trøndelag
Det kan ofte være vanskelig å hjelpe noen som ikke vil hjelpes. Du viser både mot og vilje når du ønsker å ta vare på henne og støtte henne, som du blant annet formidler ved å si at: «Vi kan ordne opp når du har innsett problemet». Som svar på spørsmålet, så er det ikke feil å konfrontere din mor på en direkte og ærlig måte. Om det gjør problemet hennes værre kan vi ikke svare deg på, men hvordan din mor velger å foholde seg til din konfrontasjon er til syvende og sist ikke ditt problem. Det å være direkte i tale, og hard mot noen kan også være en måte å vise kjærlighet på.
I samtale med henne kan du selvsagt forsøke å motivere til endring, men generelt er det ofte utfordrende for den som drikker å gjøre store endringer, særlig dersom man etter mange levde år har lagt seg til noen vaner eller uvaner. Hvis din mor ønsker å prate med deg igjen etterhvert, fortsett å snakke med henne om din bekymring. Ofte fungerer dette bedre enn å konfrontere, men vi skjønner at også det blir utfordrende dersom din mor bare blir sint.
Om du ønsker hjelp og støtte til deg selv, kan vi anbefale Veiledningssenteret for pårørende til rusmisbrukere. De tilbyr faglig veiledning, støtte og oppfølging av pårørende. Du er selvfølgelig også velkommen til å ringe oss i RUStelefonen (08588), for en samtale om dette problemet.
Opplever du at din mor innser problemet og ønsker hjelp, kan vi anbefale at hun tar kontakt med fastlegen sin. Han/hun skal ha god oversikt over hvilke type hjelp som finnes.