Hva kan jeg gjøre?? Min mann sliter med store alkoholproblemer.Han og vi sitter med stor gjeld. han drikker stort sett hver dag , nårsomhelst på døgnet. han vil ikke ha hjelp, han skal greie det selv ( ja, han inrømmer at han har alkoholproblemer).Han begynte på DPS men sluttet etter 2 ganger – det var ikke noe for ham. Hva kan jeg gjøre for å hjelpe??? jeg begynner å bli så sliten at jeg orker snart ikke lenger.

Kvinne, 50 år fra Akershus
Det er ingen lett situasjon å være i. Det er vanskelig å å vite hva man skal gjøre, og man ser seg ofte blind på sin egen situasjon. Vi vil anbefale deg at du kontakter noe som heter veiledningssenteret for pårørende, de har daglig samtaler med mennesker i liknende situasjoner. Ofte kan det være godt å tenke høyt sammen med noen, og få veiledning til hva man kan gjøre.
Du kan også ta kontakt med et familievernkontor i kommunen du bor i, de tlbyr også veiledning.
Anonyme alkoholikere har også samtalegrupper/ støttegrupper for pårørende til rusmisbrukere. Det heter Al-anon.
Du er også velkommen til å ringe hit hvis du ønsker å prate med noen anonymt.