Farlig å blande ulike medikamenter?

Hei. Jeg har foreløpig spart opp 1,2g Ibux, 17,5g Paracet, 3,2g Ibuprofen, 8g Pinex forte, 10g Apocillin, 70mg Vallergan, 90 mg Stilnoct + noen Voltaren og Postafen. Det jeg lurte på er om dette er en farlig blanding, og hva som skjer om jeg tar alt? Takk på forhånd!

Kvinne, 16 år fra Møre og Romsdal
Det er alltid forbundet en risiko med å blande ulike type medikament hvis man ikke har avtalt dette med en lege på forhånd. I dette tilfellet indikierer du på å ta en overdosering (alt for mange piller på en gang), samtidig som du blander medikamenter som påvirker ulike deler av kroppen, samtidig som de påvirker hverandre, dette er ikke lurt!
Hva som skjer om du tar alt på én gang, kan vi ikke gi deg et sikkert svar på. Vi kjenner ikke til hvor mye du har brukt av dette tidligere, og vet ingen ting om din toleranse – hvor mye du tåler. Du vil i alle fall bli svært trøtt og døsig av en slik dose med Stilnoct og Vallergan. Det kan være fare for overdose av dette i seg selv, og hvis du i tillegg blander det med kodein (Pinex Forte) øker sjansene ytterligere for overdose. I verste fall kan dette medføre pustestans og død.
Ved overdose kan man ringe Giftinformasjonen. 22591300. I tillegg er slike doser med paracetamol og ibuprofen ikke anbefalt i det hele tatt.  Les på pakningen hvilke bivirkninger de ulike medikamentene gir. Eller du kan søke dem opp på felleskatalogen.no, og lese mer der.
Hvis du ønsker å prate med noen om dette kan vi anbefale deg å ta kontakt med en Helsestasjon for ungdom, eller du kan forsøke den døgnåpne hjelpetelefonen til Mental helse (116 123).