er min mann alkoholiker?

vinflaske og -glassJeg lurer på om min mann er alkoholiker. Han drikker 2-6 drammer (HB blandet med vann) hver kveld. Han er på jobb hver dag, så der er det ikke noe problem, men humøret varierer etter hvor mye han har drukket. Han gjentar seg selv veldig ofte, gjerne flere ganger på en kveld. Han drikker også mens barna enda er oppe. Tror dere de merker noe ?

Kvinne, 48 år fra Nordland
For å svare på spørsmålet om hvorvidt mannen din er alkoholiker, kan du ta utgangspunkt i følgende sett av kriterier fra et mye brukt diagnoseverktøy, DSM-IV. Ifølge dette foreligger det avhengighet («dependece») hvis minst tre av følgende symptomer har vært til stede i løpet av de siste 12 måneder.
De to første omhandler overveiende fysiologiske forhold:
1. Toleranseøkning
2. Abstinenssymptomer
De to neste handler om å unnlate å handle i tråd med egen planer og intensjoner:
3. Personen konsumerer mer enn han/hun hadde tenkt
4. Personen har et vedvarende ønske om å slutte og har gjort flere mislykkede forsøk på det
Det neste handler om at rusbruken er blitt et svært dominerende trekk ved personens liv:
5. Personen bruker svært mye av sin tid til rusmiddelbruk og rusrelatert virksomhet
De to siste handler om negative sosiale og helsemessige konsekvenser for brukeren:
6. Forbruket har ført til at personen har oppgitt viktige sosiale, yrkesmessige eller fritidsrelaterte aktiviteter
7. Bruken fortstetter bruken på tross av at personen erkjenner at det foreligger betydelige kroppslige og psykiske skadevirkninger
En enkel forklaring på forskjellen på alkoholmisbruk og alkoholavhengighet. Alkoholmisbruk = gjentatt bruk til tross for gjentatte, negative konsekvenser.
Alkoholavhengighet = alkoholmisbruk kombinert med toleranse, abstinens, og en ukontrollerbar trang til å drikke.
Kanske du skulle tatt en prat med han om dette, og fortelle han hvordan du opplever det hele, og dele din bekymring med han. Spør om han er villig til å redusere forbruket, og se hvordan hans reaksjon og handling blir ut i fra det.
Du spør om barna deres merker noe. Sannsynligheten er stor for at de merker det. Du sier ikke noe om hvor gamle barna deres er, eller om de bor hjemme sammen med dere. Men ofte blir slike ting lagt merke til av samtlige i familien, selv om det ikke snakkes om.
> Hvor mye er for mye
> Alkohol i kroppen, helsedirektoratet