alkoholforbruk.

Jeg drikker vin hver kveld /3-4 glass, små) for å dempe angstfølelser. Har hatt sterk angst. Hadde et kolaps for tre og et halvt år siden. Har fremdeles angst i kroppen, men den er betydelig redusert. Nå er det slik at jeg ikke tåler å kjenne på det lille ubehaget jeg fortsatt har.
Kan jeg stole på at ansten går over? er det bedre å drikke litt vin enn å ta piller for angsten? jeg er i full jobb, og klarer den fint. men jeg er bekymret for mitt alkoholbruk. Er redd for at jeg ikke får sove uten.

Kvinne, 62 år fra Hordaland
Vi antar at du fikk hjelp for kollapsen din den gang, og at du har pratet med fastlegen din om dette. Hvis ikke vil vi anbefale deg å gjøre det nå, og formidle det samme til legen som du har gjort til oss her. Det kan være at legen har gode råd til deg om søvnplager, og at du kanskje skal ha noe å sove på i en overgangsfase. Å være plaget med angst er både vondt og på mange måter hemmende.
Angstringen gir god informasjon om angst og hvor det går an å søke hjelp.
Å venne seg til å drikke alkohol hver kveld for å få sove er ingen god løsning på sikt. For det første blir søvnkvaliteten dårligere med alkohol i blodet, og for det andre kan det føre til gradvis økning av dosen/tilvenning/avhengighet.
Du spør om hva som er best av å drikke alkohol eller ta piller for angsten. Det kommer an på bruk og hvilke type piller. All form for misbruk har sine bivirkninger og plager. Du er velkommen til å ringe til RUStelefonen hvis du ønsker å diskutere dette ytterligere.