Alkohol

vinflaske og -glassHei! Jeg er bekymret for mine naboer. de har tre barn, hvorav to er over 18 år. De har et barn på barneskolen. ungen er observert flere ganger ute på fester der alkohol nytes og folk er fulle. foreldrene drikker og ungen er nødt til å være med, da de ikke har barnevakt med seg. som oftest er begge foreldrene fulle. de går ikke hjem før langt på natt og ungen må være blandt fulle ungdommer og voksne. hva gjør man i en sånn situasjon? da det også er snakk om arbeidskolleger! det er ikke bare i helgene det nytes alkohol med stort inntak. foreldrene drikker også når det jobbes. vi har begge to et yrke som bonde. hvordan kan man hjelpe?

Kvinne, 45 år fra Nord-Trøndelag
Primært vil vi anbefale deg å snakke med naboene dine Det er da viktig å ikke anklage dem, true dem eller fortelle dem hvordan de skal leve livene sine. Det er nok best å formidle for dem det du formidler til oss; nemlig at det nytes mye alkohol av mange der i familien og at dere er bekymret for situasjonen. Det er viktig å fortelle dem hva du observerer uten å samtidig (underforstått) si at de ikke er i stand til å ta vare på seg selv og sin familie. Dette er jo noe du tar opp fordi du bryr dere om dem og vil deres beste. Hvis naboene dine ikke ønsker å snakke om denne situasjonen er det lite du kan gjøre annet enn å formidle at du ev. er der for dem hvis det trengs.
Det er også fullt mulig, og kanskje veldig lurt å kontakte barnevernet og fortelle dem om det dere observerer. Det er fullt mulig å være anonym hvis du haret ønske om det. Det går også an å ringe barnevernet for å drøfte en sak som denne som et case, og høre hva de vil anbefale.
En annen mulighet for deg er å drøfte denne situasjonen med Veiledningssenteret for pårørende til rusmisbrukere i Stjørdal. Du er kanskje ikke direkte pårørende til naboene deres, men Veiledningssenteret for pårørende til rusmisbrukere har en avdeling i Stjørdal. Dette er et sted med kompetanse på denne typen problematikk, og det er nok det nærmeste for dere geografisk. Her er mer informasjon.