Zoloft

Hei, jeg er 14 år og går på Zoloft. Jeg starta med 24 mg, nå går jeg på 50 mg. Kan man dø av Zoloft vis man tar en overdose av det? Jeg føler jeg har blitt mye mer deppa, selvmordstanken mine er verre og selvskadinga osv. Jeg er redd jeg skal ta for mye av dem. ALT BLE ET HELVETE ETTER JEG BEGYNNTE MED ZOLOFT : ( -mindreverdig-

Jente, 14 år fra Rogaland
Dette var ikke noen god situasjone for deg å være i. Veldig leit for oss å høre at du har det slik.
Det hender at symptomer som du nevner: f.eks. forverring av selvmordstanker og lignende, kan forekomme i begynnelsen av behandlingen. Så når dette inntreffer er det viktig å snakke med legen om at du er bekymret og føler at medisinene ikke virker som de skal. Vi anbefaler deg f.eks. å høre om dere kan endre på behandlingen, eller finne en annen medisin.
Når det gjelder overdose sier Felleskatalogen at «Basert på tilgjengelige opplysninger har sertralin (virkestoffet i Zoloft) en stor sikkerhetsmargin ved overdose. Overdoser med sertralin alene, opptil 13,5 g er rapportert. Død er rapportert med overdoser av sertralin, primært i kombinasjon med andre preparater og/eller alkohol.» Dette betyr at det skal veldig mye til å få en overdose av Zoloft alene, men at det er mulig. Og det betyr at man ikke skal blande det med alkohol eller andre medisiner, for da kan man lettere få en overdose av.
Vi råder deg som sagt til å snakke med legen din så fort som mulig så du kan få hjelp til å få det bedre. Vi håper virkelig det kommer til å gå bedre for deg etter hvert!