Sporing av Benzodiasepiner

Hei! Har mistanke om at min eksmann ruser seg på Benzodiasepiner (Vival, Flunipam etc.). Han har etter mye om og men sagt seg villig til å teste seg, men det skal skje etter hans leges «anbefaling» sier han. Hva dvs. vet jeg ikke ennå. Jeg har satt som krav at det skal skje med ujevne mellomrom og med kort innkalling. Det vet jeg ikke kommer til å skje. Har på følelsen av at han blir testet f.eks. 14. dag (f.eks. annenhver tirsdag) etter avtale med legen sin. Jeg vil at han f.eks. får beskjed en mandag om at han må komme dagen etter for å teste seg. Så spørsmålet mitt blir følgende: Hva er sannsynligheten for at han tester negativt hvis han følger legens «anbefalinger», kontra at han møter opp på kort varsel ? Kan nevnte at dette gjelder ei barnefordelingssak. Hvor lang tid sitter Benzodiasepiner i kroppen? Er det forskjell om man tar blodprøver eller urinprøver?

Kvinne, 41 år fra Møre og Romsdal
Benzodiazepiner sjekker man vanligvis på urinprøver. I urinen påvises benzodiazepiner lenger enn i blodet. De fleste benzodiazepiner vises i ca en uke i urinen. Det er litt annerledes med diazepam (f.eks. Vival og Valium), som kan vises inntli to uker i urinen. De fleste benzodiazepiner sitter 1-3 dager i blodet. Hva som er sannsynligheten for at han tester negativt hvis han følger legens anbefalinger, kontra at han møter opp på kort varse, er det vabnskelig for oss å svare på all den tid vi ikke kjenner saken og ikke vet hva legen anbefaler. I dette tilfellet høres det imidlertid ut som barnevernet på et eller annet nivå er eller kunne vært involvert. Og de har vanligvis retningslinjer for hvordan man løser slike ting som urinprøver o.l. i praksis.