Spice

rustlf-logo 75x67Hei en kamrat til meg hade kjöpt noe som het potpurri spice eller noe fra sverige.. jeg lurte på om dette er blitt ulovlig i norge?

Mann, 25 år fra Oslo
Vi kan ikke finne den spesifikke typen spice du kaller «potpurri.» Dette er nok trolig en variant av fler typer urteblandinger som kalles spice. Spice generelt er en type såkalt «herbal smoke» og inneholder diverse tørkede urter som angivelig har en rusvirkning.
I Norge er det slik at urter defineres som legemidler (unntatt de som er listet opp som handelsvarer i den såkalte urtelisten). Legemidler reguleres av legemiddelloven, og innførsel, anskaffelse, oppbevaring og utlevering er ikke tillatt uten særskilt godkjenning fra Helse- og omsorgsdepartementet.