søke hjelp

vinflaske og -glassJeg begynner å få et drikke problem, jeg føler meg bra etter 2 drammer eller mer, jeg drikker ikke før jeg drar på jobben men når jeg er hjemme. jeg føler egentlig at det ikke er et problem før jeg begynner å drikke, men etter en dramm begynner jeg å tenke og da drikker jeg enda mer. jeg lurer på om når skal man søke hjelp, skal man søke hjelp før eller etter man har mistet kontrollen?

Kvinne, 20 år fra Troms
Så bra at du reflekterer over dette. Vi vil anbefale deg å ta kontakt med noen som du kan prate med, og som kan gi deg eventuelle råd og veiledning i forhold til dette. Du kan ta kontakt med fastlegen og be om henvisnig til noe som heter RUPO (ruspoliklinikk). Jo før man kan få bukt med et eventuelt problem, jo bedre er det. Du er også velkommen til å ringe oss på RUStelefonen. Ofte kan man få større klarhet i en situasjonen når man har noen å diskutere den med. Du kan også snakke med en helsestasjon for ungdom, hvor det er helsepersonell som kan gi deg råd og veiledning.