Skal, skal ikke, eller kan ikke

vinflaske og -glassHei! Jeg kommer i fra en alkoholisert famile. Den trenden holder jeg jo selvsagt ved like.  I det jeg selv har en bra jobb, og i grunnen greier meg meg bra, sliter jo den daglige drikkinga på helsa. I det jeg ikke har barn, og derved ikke faller innenfor den vanlige kategorien, finner jeg det vanskelig å få hjelp.

Mann, 48 år fra Rogaland
Alle som har et rusproblem har rett til hjelp, uavhengig av om de har barn. Informasjon om dine rettigheter, og en oversikt over ulike behandlingstilbud , finner du hos Fritt Sykehusvalg (søk på Rus og avhengighet > Alkohol > Helse Vest, deretter kan du sortere søket på sted eller type behandling). Det også mulig å ringe deres pasientrådgivertelefon på 80041004.
Pasientrådgiverne kan gi informasjon om:
• Ventetider for utredning og behandling for rus og avhengighet
• Behandlingstilbud både på offentlige og private sykehus som har avtale med regionalt helseforetak, og privatpraktiserende spesialister og klinikker som har avtale med de regionale helseforetakene
• Hvordan du kan velge eller bytte sykehus eller behandlingssted
• Transport og reiseutgifter
• Pasientrettigheter og klageadgang
• Om oppholdet på sykehus eller behandlingssted
• Kontakt med fastlegen eller annen kontakt med spesialisthelsetjenesten
• Generell informasjon om selve ordningen fritt sykehusvalg
Hvis du ønsker hjelp gjennom det offentlige helsevesenet, trenger du en henvisning. Dette kan du få fra din fastlege eller gjennom en ruskonsulent i NAV. Fastlegen er ofte det enkleste, hvis dette er en du kjenner litt og lett kan få en avtale med.
Noen føler også at det kan være nyttig å gå på møter i Anonyme Alkoholikere (AA). Du finner en oversikt over deres møter i ulike deler av landet her.