Samboer med rusproblemer

rustlf-logo 75x67Hei Min samboer har gjennom mange år etablert et rusproblem. Han røyker hasj og drikker alkohol, gjerne daglig og til tider i store mengder. Jeg har nok vært naiv og trodd at dette skulle «gå over» etterhvert som vi ble «voksne» og fikk barn – men det har det selvfølgelig ikke. Nå har vi kommet inn i en ond sirkel, der han ruser seg og jeg blir sint, fortvilet, skuffet og sur. Han bruker min reaksjon som unnskyldning for å ruse seg enda mer. Han er for tiden sykmeldt pga ryggproblemer, men har tidligere klart å kombinere sitt misbruk med jobb. Han har «i gode stunder» innrømmet at han har rusproblemer til meg, men har senere fornektet dette igjen. Ingen andre kjenner til omfanget av hans problem. Jeg skammer meg over å leve sammen med en rusmisbruker, og han nekter meg også å fortelle det til andre. Siden vi har to barn sammen, er det ikke bare å gå sin vei heller – han er stort sett veldig ansvarsfull og håndtererer sin farsrolle godt. Men jeg er bekymret over at dette kan bli vanskeligere når barna blir eldre. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å overbevise ham om at han/vi trenger hjelp – uten at han skal bli rasende og fornekte problemet enda en gang. Mor og samboer

Kvinne, 39 år fra Akershus
Det er ikke noen uvanlig reaksjon din mann har,- mange vil benekte at de har et rusproblem til noe alvorlig skjer med dem selv eller i nære relasjoner. Og bra at du søker hjelp. Ikke minst bør barna skjermes fra rusmisbruk. Om du ikke klarer å overbevise ham om at han/dere trenger hjelp, kan du søke hjelp for din egen del. Det kan være tøft å stå alene i den skammen du føler. Informer da gjerne mannen din om hva du foretar deg, og at du trenger det for din egen del fordi du sliter slik det er nå. Du kan for eksempel ta kontakt med Veiledningssenteret for pårørende til rusmisbrukere på telefon 22993490 eller gå inn HER og lese hva de har å tilby. Familevernkontorene er også et tilbud du kan benytte deg av, og de er ikke ukjent med din problemstilling. Men aller best er det om du og din samboer kan få til noe sammen, få pratet med en nøytral og kyndig person til stede.