Pinex forte

Jeg har brukt pinex forte i 3 år. Jeg vet jeg er avhengig, men det er ikke lett å slutte for jeg har mye smerter. Ønsker meg informasjon om hva disse pillene gjør med kroppen, sånn at jeg i hvert fall kan motivere meg til å redusere til et minimum. Har ikke funnet noen «skrekk»-sider om dette.

Kvinne, 46 år fra Buskerud
Så bra at du ønsker å gjøre noe med dette. Pinex Forte inneholder kodein, som er et opioid. Dette vil gi en del abstinensreaksjoner når du slutter, og dette kan det være bra å være forberedt på. Kodein omdannes til morfin i kroppen, så abstinensene kan minne om de man får av morfin: De vanligste abstinenssymptomene ligner en influensa med følelse av ubehag, muskelverk og frysninger. Uro og rastløshet kan hos noen være mer eller mindre ledsaget av angstfølelse. Anbefaler deg å snakke med fastlegen din om dette, og dere kan sammen finne en nedtrappingsplan. Det er viktig å trappe ned temmelig sakte, så ikke det blir for ille med abstinenser.
Hvis du ønsker behandling/hjelp, kan du også snakke med legen din om henvisning til dette, og du kan også snakke med Fritt sykehusvalg om det på nummer 800 41 004. Du kan også ev. lese mer om hva Pinex Forte gjør med kroppen i Felleskatalogen.