Pillemisbruk

Heisann Jeg har en venn som sliter veldig med psykiske problemer, og blander medisiner i blant.. blant annet Alopam, og andre som jeg er usikker på hva er. Han har også sukkersyken og høyt blodtrykk i tillegg, som det da går også ut over. Men han er ofte synelig ruset, med sløv og snøvlete tale, glemsk, ustødig gange og kordinasjon. Lurer på noen tips til hva en kan gjøre, siden familien og kjæresten (som reiser mye i jobb og er lite hjemme) ikke tar noe tak i ting. Vennlig hilsen, NN

Kvinne, 29 år fra Buskerud
Vi anbefaler deg å ta deg en prat med ham og fortelle hvordan du opplever situasjone fra «utsiden.» Det kan være lurt å ikke presse vedkommende til noe han ikke vil, men heller legge dette fram som et tilbud om hjelp og støtte. Du kan formidle at dette er en mulighet til å få det bedre og leve et rikere liv. Kanskje dere sammen kan snakke med legen(e) som skriver ut medisiner til ham og diskutere hvordan man ev. skal gå fram for å redusere inntaket. Det er viktig at dette gjøres i samråd med helsepersonell på en forsvarlig måte.
Du er også velkommen til å ringe oss anonymt på 08588 for å ta en prat om hvordan du skal gripe saken an.