luler på en ting

amfetamin_litenhar en kid hjemme med min samboer. han bruker amf. han har fådd en sjanse til for å slutte med dette for å kunne bo sammen med oss. Han skal ta urinprøve en gang i uken. Det jeg er redd for er om han kan lure seg unna på et hvis uten at jeg skal få vite om dette?

Kvinne, 19 år fra Nord-Trøndelag
Når din samboer skal ta urinprøver, vil dette bli kontrollert ganske nøye hvis han tar prøvene hos lege eller Fürst. Han vil på sett og vis bli «overvåket» når han tisser. Så i den forstand er det lite sannsynlig at han kan lure seg unna, selv om det kan forekomme. Vi kan anbefale deg å snakke med de som skal ta prøvene og høre hvilke muligheter du/dere har for å kontrollere dette. Skal du kunne få informasjon fra prøveresultatene må din samboer samtykke på at det er greit, og de som skal videreformidle resultatene må få greie på det.
Det kan være greit å sjekke om samboeren din skal ta urinprøver faste dager i uken. Skal han det kan han lett ruse seg innimellom de ulike dagene. Amfetamin kan påvises i urinen fra 2 – 4 dager etter siste inntak.
Ønsker du noen å prate med angående dette, kan du ta kontakt med barnevernet eller helsestasjonen.