Kommer han til å slutte å drikke?

vinflaske og -glass Min mann har drukket mye alkohol i ca. 10 år. Har lovet meg å slutte x antall ganger til ingen nytte! I nov i fjor søkte han hjelp på Blåkors for å slutte å drikke. Jeg ville da flytte fra han og ta med våre fire barn. Han lovet å slutte hvis vi ville bli! Det gikk 4 mnd så fant jeg ølflasker gjemt over hele huset. Her en dag jeg kom hjem fra jobb og han hadde vært ute og kjørt en tur på butikken, fant jeg 10 halvliter med øl som han sannsynligvis hadde drukket få timer før han kjørte. Det låg 4 øl igjen i posen disse var kalde med frostrim utenpå, Har ikke ligget der lenge! Han hadde tidligere på dagen vert hos psyk på Blåkors og gått rett på butikken og kjøpt øl for å gå hjem å drikke! Jeg konfronterte han med dette og kjøringa, men fikk til svar at jeg måtte søke hjelp for jeg var gal i hodet mitt! Jeg tviler på om han noen gang kommer til å slutte så lenge vi er gift! Kan dere hjelpe meg med hva jeg skal gjøre? Jeg er redd for barna også nå!!! Han går hjemme, og jeg er redd for at han er full når barna kommer hjem fra skole. Jeg jobber av og til til kl. 17.00.

Kvinne, 38 år fra Rogaland
Det er ikke lett for oss å svare på om han kommer til å slutte å drikke, men vi har full forståelse for at dette er en vanskelig situasjon for deg å være i.
Vi anbefaler deg å ta kontakt med Veiledningssenteret for pårørende i Rogaland. Der kan du treffe noen å diskutere dette mer inngående med, og få en del tips på hvordan du skal forholde deg i denne situasjonen. Veiledningssenteret for pårørende er en selvstendig og uavhengig organisasjon. Veiledningssenteret er en hjelpe- og støtteinstans for pårørende som tilbyr:
» Individuelle samtaler, på kontoret eller gjennom telefon
» Parsamtaler
» Ulike samtalegrupper
I tillegg bidrar de med informasjon i ulike sammenhenger.
Et lignende tilbud finner du dessuten hos PårørendeSenteret i Stavanger.