Hvordan kan jeg beskytte barnet mitt mot sin rusavhengige far?

rustlf-logo 75x67Jeg har skilt meg fra tidligere ektefelle. Han har et alvorlig rusproblem, med alkohol og piller. Jeg har kjempet for barnet mitt i retten, jeg ble ikke hørt eller trodd, til tross for at han har flere rusrelaterte innleggelser i sykehus. Han har nå fått delt foreldreretten, og barnet mitt skal tilbringe halvparten av sin oppvekst hos sin rusavhengige far. Hvordan kan jeg nå få beskyttet barnet mitt? Jeg vet at hun nå kommer til å bli et offer for hans selvopptatthet og avhengighet. Hva kan jeg spørre henne om, hva bør jeg se etter av tegn på at hun ikke blir ivaretatt? Hun er glad i sin far og vil være lojal mot ham. Hun vil komme til å beskytte ham. Hva kan jeg nå gjøre for henne?

Kvinne, 40 år fra Hordaland
Du sier ikke noe om hvor gammel datteren din er. Og vi kjenner heller ikke til alle sidene av denne saken. Det er vanskelig å på et generelt grunnlag skulle uttale oss om hva du bør spørre henne om, og hva du bør se etter av tegn på at hun ikke blir ivaretatt. Foreldre er jo de som kjenner sine barn best, og du vil trolig oppdage når/hvis hun mistrives og ikke blir ivaretatt. Det mest naturlige ville kanskje være å spørre henne om hvordan hun har det når hun er sammen med faren sin, hvordan hun opplever det, hva som er bra og hva som er mindre bra. Få henne til å fortelle, rett og slett.
Det er også viktig at du og faren har en konstruktiv dialog om dette, så langt det lar seg gjøre. I den sammenhengen kan det være en idé å tipse ham om å lese i heftet Rusavhengig og forelder. Heftet er ment som en håndsrekning til rusavhengige foreldre og barna deres. Der gis det gode råd om hvordan man kan snakke om rusproblemet med barna, og det henvises også til hvor man kan få hjelp. Ta gjerne også en titt på hjemmesiden til Voksne for barn, som har utgitt heftet.
Vi anbefaler deg videre å snakke litt med et Veiledningssenter for pårørende om din situasjon. Det kan muligens også være en idé for deg – ev. sammen med din datter – å gå til et familevernkontor for å få mer inngående samtaler og gode tips og råd til hvordan du/dere skal takle situasjonen.
Til slutt: Hvis hennes far er rusavhengig og ikke skikket til å ivareta sin datter, er dette også en sak du kan diskutere med barnevernet.