hvordan fungerer taushetsplikten?

Hei, jeg har røyket en del hasj i det siste, sist lørdag 7. tok også en god del kokain samme kvelden og noe muskelavslappende tabletter.. nå krever mamma en urinprøve hos legen nå mandag 16. altså 9 dager etter! lurer på fjerner kokainen hajsen fra urinprøven? kan jeg nekte og ta urinprøve? har legen taushetsplikt? og hvis den blir positiv, melder de fra til barnevernet? jeg er 17 år

Kvinne, 17 år fra Buskerud
Kokain vil ikke fjerne hasj fra urinprøvene. Så etter ni dager vil nok prøven være positive i forhold til hasj. Kokain går fort ut av kroppen og vil ikke kunne påvises etter så lang tid.
Du kan selvsagt nekte å ta urinprøve, men da vil det kanskje bli tolket som bevis på at du har brukt rusmidler, og enda større grunn til å reagere f.eks. ved å kontakte barneverntjenesten. I utgangspunktet har legen taushetsplikt, men kan også ha en opplysningsplikt ift barnevern, sosialtjeneste o.l. Du kan lese mer om dette i artikkelen «Helsepersonells taushetsplikt, opplysningsplikt og opplysningsrett