Hvordan drikke mindre

vinflaske og -glassJeg har i lengre tid ofte tenkt at jeg burde drikke mindre. Drikker som oftest en flaske vin både fredag og lørdag. Hvis jeg er på fest blir det enda mer. Skjønner det egentlig ikke helt selv, men det er som om jeg plutselig går på «autopilot» Sier ja til mer drikke uansett hvor mye jeg har fått fra før. Dette resulterer selvsagt i svært dårlig dag etterpå. Spesielt psykisk. Selv om jeg på forhånd har bestemt meg for å ikke drikke mye på fest, skjer det samme hver gang. Er fortvilet og sint på meg selv. Har mann og barn jeg er veldig glad i, og ønsker ikke på noen måte at dette skal bli belastende for dem. Jeg har en alkoholiker i familien, og vet hvor mye slikt skader, og tross dette drikker jeg altså for mye. Det må nevnes at min mann også har et ganske stort alkoholforbruk når det er helg, men han tåler mer enn meg, og blir sjelden synlig beruset. Jeg har ikke noe ønske om å slutte å drikke, men jeg har et stort ønske om å drikke mye mindre. Det hadde vært koselig å greie å ta 2 glass vin og ikke drikke opp hele flaska. Og ikke minst hadde det vært en seier å kunne gå på fest å drikke 2 glass vin, huske alt dagen etterpå og være i god form. Noen gode råd om hva jeg kan gjøre, noe bra bøker jeg kan lese?

Kvinne, 39 år fra Sør-Trøndelag
Det høres ut som du har et visst alkoholproblem. Hvis du vil ha hjelp fra det offentlige til dette, kan du snakke med din fastlege. Han/hun kan gi deg en henvisning til f.eks. poliklinisk behandling. Der kan du komme med en «bestilling» hvor du sier at det du ønsker er å bli mer måteholden. Du kan lese mer om behandling, rettigheter o.l. på www.frittsykehusvalg.no.
Det finnes ingen trylleformularer for å begrense drikkinga, men her kommer noen råd som kanskje kan være nyttige.
1. Planlegg før du skal ut og drikke. Tenk gjennom hvor mye du vil drikke og hva du vil drikke, og forsøk å hold deg til det. Du sier jo at dette er vanskelig, kanskje du skal si det til noen som er der, så de kan hjelpe deg?
2. Dropp brennevin hvis du bruker det. Gå i alle fall inn for lavest mulig alkoholprossent.
3. Når du er ute og drikker kan du ta en enhet vann eller kaffe mellom hver enhet alkohol, da blir du ikke så fort full.
4. Spis godt før du begynner å drikke, og spis i løpet av kvelden, også før du legger deg.
5. Vær oppmerksom! Tenk gjennom og kjenn etter hva som er fordelene med å drikke mindre de gangene du evt får til det.
6.Tenk gjennom hvilke situasjoner som gjør at du drikker for mye: er det spesielle steder? Er det sammen spesielle fok? Er det på spesielle dager? Når du er godt humør? Når du er dårlig humør? Når du er lei deg? Når du er glad?
7. Et hjelpemiddel noen bruker er Antabus. Når en spiser Antabus kan en ikke drikke, da blir man dårlig. Noen har fått resept på dette og har det stående i skapet til vanskelige situasjoner/dager. Ingen trenger å få vite om det, hvis du synes det er flaut. Her kan du lese mer om Antabus.
8. Be om hjelp fra noen du stoler på! Dette pleier å være et godt råd (derfor er det med også i pkt. 1) Du kan feks si «denne helgen vil jeg ikke drikke, kan du hjelpe meg med det?»
Husk også at du alltid er velkommen til å ringe oss anonymt på 08588 (alle dager 11-19).
Lykke til!