Hvor begynner vi

rustlf-logo 75x67Hei Jeg er onkel til en gutt som har falt ut på sidelinjen… men han har klart seg i tre mnd før han sprakk.. Jeg vikk ikke vite om dette før for noen uker siden.. traf han i dag og har4 lyst å prøve siden moren er utslitt og har stengt han ute etter han sprakk.. Men: Hvordan kan vi få han inn på en avrusing eller langt vekk fra miljøet slik at han kommer over det verste?? Og om dette kan sje fort siden han er så ung?? Og siden han vil men det er for tungt aleine.

Mann, 20 år fra Hordaland
Så bra at du vil hjelpe nevøen din! Hvis han skal få en plass, må dere snakke med fastlege eller en ruskonsulent i Nav. Disse kan henvise ham til avrusing/behandling. Så det første dere bør gjøre er derfor å kontakte lege eller ruskonsulent så fort som mulig.
Rusbehandling i det offentlige er en del av spesialisthelsetjenesten. Dette betyr at han har rett til fritt sykehusvalg; rett til å bli behandlet ved det sykehuset han selv ønsker innenfor alle helseregioner. Personer under 23 år har egne rettigheter ift ventetider på rushjelp. Dissse tingene kan dere få mer informasjon om ved å kontakte Fritt Sykehusvalg på nett, eller ringe deres infotelefon på 800 41 004.