Hjelp mot lette abstinenser ved alkoholkutt

vinflaske og -glassJeg har stoppet å drikke for 2 dager siden. før det drakk jeg mellom 6 og 18 halvlitere øl pr. dag i flere år. jeg svetter g skjelver veldig på hendene. Hva kan jeg gjøre selv for å dempe det? Har hørt at jeg kan spise vitamin b, men hvor mye pr. dag. noen sier jeg ikke skal drikke saltholdig mineralvann, men det er det jeg liker best. skal jeg drikke mye vann. Jeg ønsker å stoppe å drikke helt, men jeg vet ikke om jeg klarer det på egneghånd.

Mann, 32 år fra Buskerud
Så tøft av deg å kutte ut etter så langt og temmelig omfattende forbruk!
Abstinenser
Generelt trenger en person med alkoholabstinens ro og hvile, helst i et stille rom med dempet belysning. Det er bra med rikelig med drikke, vann eller mineralvann tilsvarende, og tilskudd av B-vitaminer. Lette abstinensreaksjoner trenger ingen spesiell behandling. Abstinensen går over uten medisiner.
Ved kraftigere abstinensreaksjoner bør du kontakte lege.  Legen kan da ev. behandle angst og søvnløshet. Medisiner som Truxal, Esucos, Buronil og Vallergan kan brukes, etter forskrivning av lege. Faren for kramper er størst hos personer som har hatt abstinenskramper tidligere, som har brukt både alkohol og tabletter, eller som har fått alkoholabstinens etter å ha sluttet å drikke på grunn av en annen sykdom. Epilepsimedisiner, for eksempel Tegretol, kan forebygge abstinenskramper. Det er viktig at slike medisiner ikke blir misbrukt, eller brukt sammen alkohol. Vanlige beroligende medisiner og sovemedisiner er farlige å bruke sammen med alkohol. Kombinasjonen kan føre til pustestans.
Hjelp
Hvis du ønsker å få hjelp, noen å snakke med, for å slutte anbefaler vi deg å kontakte fastelgen om å få en henvisning til poliklinikk eller innleggelse, alt ettersom hva du ønsker selv. Du kan også snakke med en ruskonsulent i NAV. Hos Fritt Sykehusvalg (FSV) får du informasjon om dine rettigheter, ventetider o.l. FSV har telefonnummer 800 41 004. Vi kan anbefale deg å ringe oss på 08588 (anonymt) og ta en prat om ulike muligheter. Vi holder åpent alle dager 11-19.
Du finner også et par selvhjelpsprogrammer på Internett. Stiftelsen Bergensklinikkene har et Selvhjelpsprogram/kurs som er ment som en hjelp til å slutte, eller kutte ned ditt alkoholforbruk. Informasjonen som du oppgir er konfidensiell og hele kurset er gjennomført via Internett. De har også en test av alkoholbruk, som er ment å undersøke om du har grunn til å bekymre deg om ditt alkoholforbruk, og gir råd etter hvordan du scorer. Forbundet mot rusgift har dessuten en Selvhjelpsveileder for alkokutt. Den er ment å være et instrument for personer som har et høyt forbruk av alkohol, og som ønsker å gjøre noe med sin situasjon. Det er imidlertid snakk om et hefte som må bestilles over nettet og blir tilsendt i posten (koster 50,- kr).
Noen får også hjelp gjennom Anonyme Alkoholikere (AA). AA sier om seg selv at de er «et fellesskap av kvinner og menn som deler sin erfaring, styrke og håp med hverandre for at de kan løse sitt felles problem og hjelpe andre å friskne til fra alkoholisme. Den eneste betingelse for medlemskap, er et ønske om å slutte å drikke.» Du finner møtene deres her.