Bør jeg gi en bekymringsmelding?

rustlf-logo 75x67Har en bror som er tidligere rusmisbruker og har samvær med sin 4 mnd gamle baby. Har funnet brukerutstyr og har mistanke om at han har begynt å ruse seg igjen, også når ha har jenta si på besøk. Hvordan melde fra til barnevernet?

Kvinne, 38 år fra Hordaland
Vi anbefaler deg å først snakke med broren din om din bekymring. Du kan fortelle at du er bekymret for at han har begynt å ruse seg igjen, og forklare hvorfor du har den mistanken. I en slik samtale med broren din kan du også nevne for ham at du ikke vet hva du skal gjøre, men at du er bekymret. Det er alltid lurt å forsøke å få mest mulig klarhet i slike ting før man evt. går videre med saken.
Dersom du ønsker å gi en bekymringsmelding kan du leser mer om dette i denne artikkelen. Du finner en oversikt over landets barnevernvakter på denne siden. Du kan også kontakte kommunen broren din bor i og spørre etter telefonnummer eller e-postadresse til barnevernet der.