Behandlingstilbud ved alkoholproblemer

vinflaske og -glassHei. Jeg har kommet til den erkjennelsen at jeg har et alkoholproblem. Jeg ser dette også ut i fra den sjekk listen dere har. Jeg har vært sykemeldt i nesten ett år, og har da hatt for mye fritid. Det har resultert i hyppige besøk på den «lokale» puben. Der har jeg fått mye oppmerksomhet og blitt kjent med mange. Siden jeg bor alene, har dette vært veldig godt. Det er bare det at det har blitt alt for ofte, over nesten ett år nå. Jeg har hele tiden tenkt at jeg ikke har noe problem, men at det er vel vanlig for noen på min alder, som er singel uten barn. Men har skjønt nå at jeg faktisk har et problem. Dette er veldig skremmende å innse, og jeg er veldig redd at jeg ikke vil kunne gjennomføre studiet jeg nettopp har startet på. Jeg får nå arbeidsavklaringspenger gjennom NAV, og er redd for å gå til legen min med denne problematikken, fordi jeg er redd de vil si at jeg må slutte på skolen. Hvor kan jeg få behandling? Er det noen tips dere kan gi meg her? Tusen takk!

Kvinne, 30 år fra Oslo
Veldig bra at du tar tak i dette på eget initiativ. Du trenger ikke være redd for at legen skal be deg slutte på skolen. Legen vil ikke legge seg opp i det. Legen har dessuten taushetsplikt. En time hos legen vil for øvrig være nødvendig for å få en henvisning til et behandlingstilbud. Det kan f.eks. være snakk om en ruspoliklinikk hvor du kan gå i samtaleterapi én gang i uka, eller etter behov. Du kan imidlertid også få en slik henvisning gjennom NAV, hvis du snakker med en ruskonsulent der.
Du kan dessuten ringe Pasientrådgivertelefonen på nummer 800 41 004, for å få informasjon om rettigheter, behandlingstilbud, ventetider m.m. Du kan for øvrig finne informasjon om dette selv på Fritt sykehusvalg. Du er også hjertelig velkommen til å ringe oss på 08588, alle dager mellom 11 og 19, for en uformell, anonym samtale om dette. Vi kan gi deg ytterligere informasjon og veiledning.
Tips til ting du kan gjøre på egen hånd
Stiftelsen Bergensklinikkene har en egen internettside for tester og selvhjelpsprogrammer. Bruken av testene og selvhjelpsprogrammene skjer helt anonymt på Internettet. Selvhjelpsprogrammene er beregnet for personer med milde til moderate alkoholproblemer. Du finner testen her, og selvhjelpsprogrammet her.
En begynnelse kan være å øve seg på moderasjon. Det finnes ingen trylleformularer for å begrense drikkingen, men her kommer noen råd som kanskje kan være nyttige:
1. Planlegg før du skal ut og drikke. Tenk gjennom hvor mye du vil drikke og hva du vil drikke, og forsøk å hold deg til det. Du sier jo at dette er vanskelig, kanskje du skal si det til noen som er der, så de kan hjelpe deg?
2. Dropp brennevin hvis du bruker det. Gå i alle fall inn for lavest mulig alkoholprossent.
3. Når du er ute og drikker kan du ta en enhet vann eller kaffe mellom hver enhet alkohol, da blir du ikke så fort full.
4. Spis godt før du begynner å drikke, og spis i løpet av kvelden, også før du legger deg.
5. Vær oppmerksom! Tenk gjennom og kjenn etter hva som er fordelene med å drikke mindre de gangene du evt får til det.
6.Tenk gjennom hvilke situasjoner som gjør at du drikker for mye: er det spesielle steder? Er det sammen spesielle fok? Er det på spesielle dager? Når du er godt humør? Når du er dårlig humør? Når du er lei deg? Når du er glad?
7. Et hjelpemiddel noen bruker er Antabus. Når en spiser Antabus kan en ikke drikke, da blir man dårlig. Noen har fått resept på dette og har det stående i skapet til vanskelige situasjoner/dager. Ingen trenger å få vite om det, hvis du synes det er flaut. Her kan du søke opp og lese om Antabus.
8. Be om hjelp fra noen du stoler på! Dette pleier å være et godt råd (derfor er det med også i pkt. 1) Du kan feks si «denne helgen vil jeg ikke drikke, kan du hjelpe meg med det?»
Lykke til!