Amfetamin

rustlf-logo 75x67Hei jeg er ei jente som har ei venninne som jeg mistenker bruker amfetamin intravenøst. Jeg lurer på hvordan jeg kan hjelpe henne, hvordan jeg kan forklare henne at jeg vet hun driver med det? Jeg synes dette er svært vanskelig, og hun vet jeg er imot rusmidler, derfor tror jeg hun skjuler det ekstra godt for meg. Jeg vil bare at hun skal vita at jeg bryr meg. Jeg vet ganske my om bivirkningene så jeg er ganske sikker på at det er det hun tar, og hun har også en fortid med dette. Hilsen

Kvinne, 24 år fra Sør-Trøndelag
Vi anbefaler deg å fortelle henne det du sier til oss; at du tror hun bruker amfetamin intravenøst, at du synes dette er svært vanskelig å ta opp, og at hun skal vite at du bryr deg. Det kan være lurt å ta dette opp på en rolig og behersket måte, slik at hun ikke lukker seg inne. Du kan snakke med henne om din bekymring og spørre om det er noe du ev. kan gjøre for henne i denne situasjonen. Kanskje du kan spørre henne om hvorfor hun bruker det, ev. har begynt med det igjen, om dette er noe hun ønsker å fortsette med, om hun har fått hjelp til å slutte tidligere.
Steder hun, eller du (hvis du har behov for å prate med noen om dette) kan henvende dere, er blant annet helsestasjonen for ungdom, fastlegen eller utekontakten.