Alkoholreduserende medikamenter

rustlf-logo 75x67Hei Jeg er en mann på 49 som bruker Antabus tabletter og de fungerer fint når jeg bruker dem, dvs. dersom jeg stopper noen dager så kan jeg begynne å drikke.  Finnes det andre preparater som reduserer alkoholtrangen og som tillater «moderat» inntak av alkohol?

Mann, 49 år fra Akershus
Et stoff som heter Naltrekson har vært forsøkt brukt til dette. Naltrekson er egentlig en opioidantagonist, dvs. et medikament som hindrer opioider å gi effekt. Det har opprinnelig blitt brukt til behandling av opioidavhengighet. En artikkel i Dagens Medisin hevder imidlertid at «Naltrexon medfører at man ikke får noen velværefølelse ved alkoholinntak. Dermed kan hjernen ‘avlæres’ når det gjelder trangen etter alkohol.» Det ser ut som at Naltrekson er blitt brukt i forbindelse med de som har et større alkoholproblem, altså de man gjerne omtaler som alkoholikere. Naltrekson er imidlertid ikke godkjent for bruk i behandlingen av alkoholproblemer i Norge pr. dags dato (i følge Norsk legemiddelhåndbok). Vi anbefaler deg ev. å snakke med legen din om dette. (Her kan du for øvrig lese mer om Naltrekson, hovedsakelig relatert til behandling av heroinavhengighet.)