Alkoholiker

vinflaske og -glassJeg er en småbarns mor med ett stort alkohol problem. Jeg føler at jeg snart blir revet i to av det og ville og ikke ville.. Jeg ønsker livet mitt tilbake, ønsker å føle trygghet og roen med min familie igjen. Lenkter etter de små gleder i livet. Men vet ikke hvordan jeg skal få det til. og hvordan jeg skal gå frem.. hvor jeg skal søke hjelp. For hjelp er noe jeg virkelig trenger. Hilsen en fortvilet en.

Mann, 36 år fra Buskerud
Du kan få hjelp gjennom det offentlige hjelpeapparatet. Hvis du ønsker det, anbefaler vi deg å snakke med fastlegen din, eller med en ruskonsulent i NAV om henvisning til behandling. Du kan også ringe til fritt sykehusvalg og snakke med dem om dine rettigheter som pasient, ventetider på ulike steder osv. Pasientrådgiverne der kan gi informasjon om:
• ventetider for utredning og behandling for de vanligste diagnoser og behandlinger innenfor fysisk helse, psykisk helse og rus og avhengighet
• behandlingstilbud både på offentlige og private sykehus som har avtale med regionalt helseforetak, og privatpraktiserende spesialister og klinikker som har avtale med de regionale helseforetakene
• hvordan du kan velge eller bytte sykehus eller behandlingssted
• transport og reiseutgifter
• pasientrettigheter og klageadgang
• om oppholdet på sykehus eller behandlingssted
• kontakt med fastlegen eller annen kontakt med spesialisthelsetjenesten
• generell informasjon om selve ordningen fritt sykehusvalg
Pasientrådgivertelefonen er åpen alle hverdager kl. 08.00 til 15.00.
Det er også en mulighet å ta kontakt med anonyme alkoholikere (AA). Det er mange som opplever at dette er et tilbud som hjelper. AA har møter de aller fleste steder i landet.