Vi har en sønn som ruser seg, hva gjør vi?

rustlf-logo 75x67Har en sønn på 19 som driver med rus. Har nettopp funnet stoff i huset og lurer på hva gjør vi nå med dette stoffet? Leverer det til politiet, eller kaster det i søpla?

Kvinne, 46 år fra Vest-Agder
Det er ulik praksis på hva folk gjør i en slik situasjon. Noen leverer det til politiet, andre ikke. Majoriteten velger nok å kaste det i søpla/toalettet, men det kommer an på mengden. Er det store kvanta kan det være lurt å koble inn politiet. Leverer dere det til politiet vil de nok stille dere hvem, hva og hvor spørsmål i forhold til hvorfor dere har dette stoffet. I forhold til sanksjoner sønnen din eventuelt vil få hvis dere velger å gå til politiet, så vil dette avhenge av mengde og type stoff. Det er fullt mulig og ringe politiet anonymt for å høre konkret om hvilken praksis de har når det kommer noen for å levere narkotika.
Uansett hva dere velger å gjøre kan det være lurt å ta en samtale med sønnen din i forkant. Spør han gjerne hvorfor han har tatt med seg stoff hjem, hvorfor han eventuelt bruker det, hvor lenge han eventuelt har gått på det, og hva han tenker om det videre.
Du/dere er velkommen til å ringe oss (08588) for å diskutere spørsmålet sammen med en veileder hvis dette er ønskelig.