Valium

Før jeg eksperimenterer meg frem….jeg vil ikke bli grønnsak. Har prøvd å spare opp men ikke klart det helt ennå. Hva vil 10 valium 10 mg og 5 sobril 10 mg gjøre med meg?

Kvinne, 36 år fra Hordaland
Valium og sobril er begge svært sterke og avhengighetsskapende medikamenter. Det er ikke uten grunn at man må ha resept av legen for å få dem. Har du brukt disse medikamentene over tid vil du ha utviklet en toleranse som gjør at du tåler mer enn normalen. Har du ikke brukt slike medikamenter før, vil du nok bli «slått ut» av en mye mindre dose enn den dosen du har beskrevet ovenfor.
Uansett om du har brukt slike medikamenter før eller ikke, er en slik dose høy. Hvordan du kommer til å reagere kan vi ikke si noe sikkert om. Virkestoffet i Sobril er Oksazepam. Overdosering av oksazepam er normalt ikke livstruende med mindre den er kombinert med andre CNS-depressive stoffer, inkl. alkohol. Symptomer ved overdosering er sterkt individuelle og doseavhengige og kan variere fra døsighet, forvirring, ataksi og hypotensjon (lavt blodtrykk) til respirasjonsdepresjon og koma.
Når det gjelder Valium er det et diazepam. Valium er depottabletter, noe som gjør at virketiden varer lenger enn mange andre tabletter. (Halveringstiden er lang) Overdosering av Valium kan føre til døsighet, ataksi, taleforstyrrelse og nystagmus (urolige øyne). Koma, hypotensjon og respirasjonshemming kan forekomme, men er sjelden alvorlig hvis det er tatt alene. Koma, dersom det oppstår, varer vanligvis kun få timer, men kan forlenges og være syklisk (komme tilbake), spesielt hos eldre. Den respirasjonshemmende effekten er mer alvorlig hos pasienter med respiratorisk sykdom.
Les mer felleskatalogen sine sider HER.